Skærm søvnen

At du og dine medarbejdere har det godt – derhjemme og på arbejdspladsen – er betinget af en ordentlig søvn. Mange danskere oplever at lide af søvnproblemer, og en af årsagerne hertil kan være brugen af mobiler omkring sengetid eller om natten. Faktisk bruger hver femte dansker mobilen om natten, og det går ud over deres mentale overskud. Få gode råd til, hvordan du hjælper dine medarbejdere til at skærme søvnen og sove bedre.

Få viden og værktøjer til at skærme søvnen

  • 1. Forstå søvnen

    For lidt eller afbrudt nattesøvn over længere tid har en negativ påvirkning på dine medarbejderes humør, deres reaktions-, koncentrations- og ydeevne, hukommelsen bliver dårligere, og deres evne til at træffe beslutninger bliver væsentligt forringet. Det kan have konsekvenser for dine medarbejderes trivsel og din virksomheds produktivitet. Derfor er det vigtigt at skærme søvnen for at sove godt.

    Hvad har god søvn med mobilen at gøre?

    I filmen herunder forklares sammenhængen mellem brug af digitale redskaber og søvn. Du kan downloade filmen og dele den med dine medarbejdere ved at afspille filmen og klikke på knappen øverst i højre hjørne. Så kan du dele budskabet om, at søvnen og soveværelset skal afskærmes fra mobilen.

    93ca79be-00090256-f4d02b97#1#1

    Vil du og dine medarbejdere vide mere?

    Hvis du ønsker at vide mere om mobilens påvirkning på søvnen, kan du lytte til podcasten "Den gode søvn". Her forklarer professor fra Københavns Universitet, Naja Hulvej Rod, hvilke konsekvenser, der kan være ved at bruge mobilen om natten for eksempel som vækkeur, til at tjekke mails eller scrolle endnu engang gennem sit sociale feed. Derudover fortælles der også om de langvarige helbredskonsekvenser på dårlig eller afbrudt søvn. Du og dine medarbejdere kan høre podcasten her eller der, hvor I lytter til jeres podcasts ved at søge efter Sunde Stemmer.

    Du og dine medarbejdere kan også få mere viden og inspiration i denne e-folder. E-folderen kan deles med dine medarbejdere ved at sende et link på for eksempel på en e-mail eller ved at printe og dele fysisk på arbejdspladsen.

  • 2. Find den gode søvn

    Her er fem gode råd, som du og dine medarbejdere kan bruge til at skærme søvnen. Du kan også hente de fem råd her, hvis du ønsker at dele dem med dine medarbejdere for eksempel på e-mail eller ved at printe og uddele dem.

    5 gode råd til at skærme søvnen

    1. Få mobilen ud af soveværelset og anskaf et vækkeur: Et vækkeur gør, at du ikke bliver unødigt forstyrret i løbet af natten eller får trang til at tjekke din telefon, hvis du skulle vågne.

    2. Prøv at gå i seng på samme tidspunkt hver dag: Sørg for at stå op og gå i seng på faste tidspunkter – også i weekenden. Det fremmer en god døgnrytme og vænner vores krop til at føle sig træt på samme tidspunkt hver dag.

    3. Undgå ikke-søvnrelaterede aktiviteter i soveværelset: Det er en dårlig idé at arbejde eller svare på mails i sengen. Det unaturlige skærmlys fra skærmene er kraftigt medvirkende til at holde os vågne. Sengen skal helst kun bruges til at sove i – sex er naturligvis undtagelsen.

    4. Vær fysisk aktiv i løbet af dagen: Når vi holder os fysisk aktive, er det med til at fremme kvaliteten af vores søvn. Hård fysisk aktivitet lige før sengetid er dog ikke godt for søvnen.

    5. Sørg for, at soveværelset er mørkt og ikke for varmt: Det er en rigtig god ide at investere i mørklægningsgardiner og sikre et køligt miljø. Jo mørkere vores omgivelser er, når vi skal sove, jo bedre og dybere sover vi.

    Kilde: Vidensråd for forebyggelse, søvn og sundhed (2017)

  • 3. Udfordre den gode søvn

    Hvis du ønsker at give dine medarbejdere mulighed for at arbejde med at skærme deres søvn, kan du opfordre dem til at udfordre sig selv til at få mobilen ud af soveværelset. Hvis mobilen er med i soveværelset, øger det nemlig risikoen for dårlig søvnkvalitet*.

    Det tager 21 dage at bryde en vane, og derfor kan du give dine medarbejdere 21 dage til at vænne sig til at bruge et andet vækkeur i stedet for mobilen. Du kan hente udfordringen her og dele den med dine medarbejdere på den kanal, som du plejer at bruge i din virksomhed, for eksempel e-mail eller intranet.

    Kilde: SmartSleep undersøgelse udarbejdet af Københavns Universitet (2018)

72 % af danskerne bruger mobilen som vækkeur – og heraf tjekker 22 % mobilen om natten.

Kilde: SmartSleep undersøgelse udarbejdet af Københavns Universitet (2018)

Vil du også have inspiration til at skærme arbejdstiden?

Kom i gang

Materials in English

Get knowledge and tools to balance your screen time at night

  • 1. Understand sleep patterns 

    1. Understand sleep patterns 

    Insufficient or interrupted sleep over a prolonged period of time has a negative effect on your employees’ mood, responsiveness, concentration, performance, memory and their ability to make decisions. This potentially affects both the employees’ well-being and your company’s productivity. It is important to balance your screen time at night in order to sleep well.

    How are sleep quality and smartphones connected?

    In the video below, we explain how using digital devices affects your sleep quality. You can download the video and share it with your employees. Just play the video and click on the button in the top right-hand corner to share the message that screens should be banned from the bedroom for a healthy sleep pattern.

     

    50d598ae-00090256-6467ba13

     

    Do you and your employees want to know more?

    If you want to learn more about how your smartphone affects your sleep, listen to the podcast "Den gode søvn” (“The good sleep”)(in Danish). Here, Naja Hulvej Rod, professor at the University of Copenhagen, explains about the potential consequences of using your smartphone at night, for example as an alarm clock, to check e-mails or to scroll through your social feed once more. The podcast also explains the long-term health consequences of poor or interrupted sleep patterns. You and your employees can listen to the podcast here or find it in your usual podcast app – just search for ‘Sunde Stemmer’.

    You and your employees can also find more knowledge and inspiration in this e-folder. Share the e-folder with your employees by sending them a link, for example by e-mail, or by printing it and handing it out.

  • 2. Find your healthy sleep pattern

    2. Find your healthy sleep pattern

    Here are five tips that you and your employees can use to balance your screen time at night. You can also download the five tips here to share them with your employees by e-mail, for example, or print them and hand them out.

    Download them here

  • 3. Healthy sleep challenge

    3. Healthy sleep challenge

    If you want to give your employees the opportunity to work on balancing their screen time at night, invite them to challenge themselves to ban their smartphones from the bedroom. Taking your smartphone with you into the bedroom increases the risk of poor sleep quality*.

    As it takes 21 days to change a habit, give your employees 21 days to get used to using another alarm clock instead of their smartphone. Download the challenge here and share it with your employees using your company’s usual communications channel, such as e-mail or intranet.

    Source: SmartSleep study conducted by the University of Copenhagen (2018)

En god pensionsordning gør din virksomhed til en endnu mere attraktiv arbejdsplads.