Skab balance og mental trivsel blandt dine medarbejdere

 

ca331415-263e-4856-b489-cb066e00cc13#1#1

 

 

Sådan skaber du trivsel i dit team

Medarbejdere, der trives og er i mental balance, er hvad der skaber de bedste resultater. I videoen her forklarer erhvervspsykolog Thomas Lange, hvad du som leder kan være opmærksom på for at skabe større trivsel på arbejdspladsen - og ikke mindst hvordan du nemt får startet op på initiativerne.

 

I folderen ‘Har du det godt’ har vi samlet en række forskellige værktøjer, der alle er lette at formidle og komme i gang med og er et godt udgangspunkt for at tale og arbejde med trivsel på arbejdspladsen. Vælg dén eller de værktøjer, der bedst passer på dig og dine medarbejdere.

Hent folderen

Bestil en workshop om mental trivsel

Ønsker I mere trivsel og balance i jeres virksomhed, er vi klar til at hjælpe jer. Vi kan tilbyde en workshop, hvor ledere og medarbejdere har mulighed for at få konkrete redskaber til at sikre trivsel i et arbejdsmiljø, hvor der stilles store krav til performance. Workshoppen faciliteres af en erhvervspsykolog.

Foruden workshoppen er der udviklet materiale til at forankre de værktøjer og råd, man får på workshoppen. Tag fat i jeres kontaktperson hos os og hør mere om, hvad en workshop indeholder, det praktiske og hvordan I kommer i gang.

Bemærk, at workshoppen er et tilkøb til jeres pensionsaftale.



Hvad har du behov for?

Som leder har du en særlig rolle, hvis en medarbejder pludselig viser tegn på mistrivsel, ligesom du er essentiel, hvis din medarbejder er syg eller på vej tilbage efter en længere sygemelding.
Her på siden får du gode råd og vejledning til, hvordan du bedst kan hjælpe dine medarbejdere - uanset hvilken situation de befinder sig i.



 

Inspiration til at undgå mistrivsel hos dine medarbejdere

Gå dertil


 

Gode råd, hvis din medarbejder er
sygemeldt

Gå dertil


 

Guide til, hvordan en medarbejder kommer godt tilbage efter en sygemelding

Gå dertil

Sådan undgår du mistrivsel blandt dine medarbejdere


Flere og flere danskere bliver i disse år ramt af mistrivsel og stress. Mistrivsel kommer i forskellige former og kan ramme os alle.

 

Du kan i vores folder ‘Når din medarbejder viser tegn på mistrivsel’ få konkrete råd og inspiration til, hvad du skal være opmærksom på, hvis dine medarbejdere er særligt udfordrede i en periode.

Undgå mistrivsel

 

 

Forebyg sygdom og mistrivsel med vores sundhedsværktøjer

I en travl hverdag, hvor der stilles store krav til os som mennesker, er det vigtigt at føle, at vi er i både fysisk og mental balance. Det vil vi gerne hjælpe dig og dine medarbejdere med.

Fælles for værktøjerne er, at de fokuserer både på kroppen og hjernen og kan være med til at mindske stress, mistrivsel og dårlige vaner. De er desuden skalerbare og digitale, så de kan let integreres i jeres virksomhed.

 

Gå til sundhedsværktøjerne


Hvis din medarbejder er sygemeldt

Der er meget, du som leder skal forholde dig til, hvis din medarbejder bliver sygemeldt.
Her kan du se de typiske trin under en længere sygemelding.


Fortæl din medarbejder, hvor han eller hun kan få hjælp til behandling via sundhedspakken eller sundhedssikringen hos os.

Er du interesseret i mere information om, hvad du som leder skal gøre under en medarbejderes sygemelding?

 

Hent folderen


Sådan får din medarbejder hjælp

Anbefal din medarbejder at anmelde sin skade online. Så sikrer vi, at din medarbejder får den rette behandling.

Din medarbejder kan læse mere om sin sundhedssikring her.


Sådan får du hjælp

Er du stadig i tvivl, om hvad du som leder skal, hvis en medarbejder bliver syg, kan du altid få hjælp og sparring hos Health Care Erhverv på 45 13 17 17.

Her kan du få hjælp af specialister til at håndtere alt omkring en sygemeldt medarbejder.

Når din medarbejder kommer tilbage efter en længere sygemelding

Når din medarbejder melder sig klar til at komme tilbage til arbejdet efter længere tids sygemelding – helt eller delvist – er det en god idé, at I sammen lægger en plan for, hvordan det skal foregå. Du har som leder et stort ansvar for at hjælpe medarbejderen godt tilbage. Nogle medarbejdere skal have mere støtte og hjælp i en genopstartsfase end andre.

 

 

Hvad skal du gøre som leder, inden medarbejderen vender tilbage?

  1. Inviter medarbejderen ind til et uformelt kaffemøde, inden han eller hun vender tilbage. Aftal inden mødet om medarbejderen vil hilse på nogen eller bare hentes i receptionen og mødes med dig.
  2. Definér sammen de arbejdsopgaver, som medarbejderen kan arbejde med i starten af forløbet. Begynd med kendte og rutineprægede opgaver.
  3. Planlæg faste arbejdstider og arbejdssted i starten.



 

 

Hvad skal du som leder gøre, når medarbejderen er tilbage?

  1. Sørg for at hjælpe medarbejderen med at overholde de arbejdstider, I har aftalt.
  2. Læg faste ugentlige opfølgningsmøder i kalenderen (cirka 10 minutter) de første to til tre måneder og prioritér møderne. Du har som leder ansvar for at indkalde til møderne.
  3. Find sammen ud af, hvad der kendetegner en god arbejdsdag. Opstil på baggrund heraf en række milepæle, som I løbende evaluerer på, når I holder opfølgningsmøde.
  4. Husk at informere medarbejderens kollegaer om planen for den første tid. Sørg især for at informere klart om medarbejderens faste arbejdstider og -steder, så kollegerne ved, hvad de kan forvente.

Vi har samlet en guide til dig, der giver dig inspiration til, hvad du som leder kan gøre for at skabe den bedst mulige tilbagevenden til arbejdspladsen for din medarbejder.

 

Hent guiden

En god pensionsordning gør din virksomhed til en endnu mere attraktiv arbejdsplads.

Indholdet hentes
Show more rows: All table rows are already visible for screen readers.
Show less rows: All table rows are already visible for screen readers.