Vi har spurgt nogle af Danmarks førende stress-eksperter fra PPclinic, hvordan du som leder bedst muligt håndterer nogle af de svære dilemmaer, der kan opstå, når dine medarbejdere bliver ramt af stress.

Lederens dilemma #1

Hvad skal jeg gøre, hvis medarbejderen ikke erkender, at der er et problem?

Hvis du har talt med din medarbejder, er du allerede i gang med at hjælpe. Det, at du taler med medarbejderen, er ofte første led i en proces. Hvis din medarbejder har stresssymptomer, har han eller hun måske ikke lige dér overskud til at erkende det. Men det, at andre sætter ord på det, er ofte første skridt til, at medarbejderen tager sin tilstand alvorligt, og gør noget ved situationen. Det er dog ofte nødvendigt, at du holder flere opfølgende samtaler med medarbejderen. Du må acceptere, at din medarbejder ikke selv erkender sit problem, men du skal holde fast i, at du oplever, at noget ikke er, som det plejer. Sig for eksempel ”Jeg anerkender, at du ikke oplever, at der er et problem, men som leder må jeg holde fast i det, jeg ser, og vi bliver nødt til at tale om, hvordan vi håndterer det her på arbejdspladsen”.

Hvis du ønsker at læse mere om håndtering af stress, og hvordan du opdager tegnene hos en medarbejder, kan du læse mere her.