Hvordan skal pensionslivet se ud? Der er flere svar på det spørgsmål, men fællesnævneren er, at der skal penge til. Samtidig forandrer livet sig, og det kan have stor betydning for pensionsopsparingen. Bliver man skilt eller gift, kommer der børn ind i billedet, mister man arbejdet i en periode eller får man et nyt job. Ændringerne gør, at det er vigtigt at tjekke, om man sparer nok og rigtigt op til pensionstilværelsen.

I 2021 lancerede vi blandt andet Danica Update. Det gør, at vi i højere grad proaktivt kan kontakte kunder, hvis der sker ændringer i deres liv, og det er fornuftigt at tilpasse pensionsordningen. På den måde skal kunderne ikke selv tænke over og være utrygge ved, om de sparer rigtig op eller har de rigtige forsikringsdækninger.


Flere er blevet mere trygge

Vores fokus på proaktiv rådgivning tyder på, at det giver vores kunder mere ro i maven end kunder i andre selskaber. En undersøgelse i 2021 fra analyseinstituttet YouGov viste, at kun fem procent af vores kunder slet ikke føler, at de har sparet nok op, mens det for andre selskaber er 14 procent. I den positive ende af skalaen vurderer hele 22 procent, at de i meget høj grad har sparet nok op, hvor det kun er 10 procent hos andre selskabers kunder.

”Vi er helt med på, at pension ikke lige er det første, man tænker på, når man står foran præsten og skal sige ja til sin livskårne, eller når man står og skifter ble på sin nyfødte. Men livsbegivenheder kan have stor betydning for, om man har sparet nok op til pensionen, og om man har de rigtige forsikringer, så det er vigtigt at få tjekket op på det hver gang, der sker større forandringer i ens liv,” siger Britt Dinesen Christiansen, seniorøkonomen i Danica Pension og tilføjer:

”Det handler ikke altid om, at man bare skal betale mere eller mindre ind til pension, men i lige så høj grad, at man får et overblik over sin pensionsordning”siger Britt Dinesen Christiansen, seniorøkonom i Danica Pension

”Derfor vi gerne vil være der for kunderne med klare anbefalinger ved disse livsbegivenheder. For ellers kan der vente ubehagelige overraskelser, og man kan risikere at mangle flere hundredtusinde kroner i forhold til at kunne opretholde sin levestandard, når man bliver pensionist," fortæller Britt Dinesen Christiansen.

Faktisk tyder vores løbende forbedringer af den proaktive rådgivning på, at det er med til at give kunderne en bedre mavefornemmelse. En lignende undersøgelse fra 2020 viste nemlig, at andelen af kunder med en meget høj grad af tryghed er steget fra 10 procent i 2020 til 22 procent i 2021.

”Det handler ikke altid om, at man bare skal betale mere eller mindre ind til pension, men i lige så høj grad, at man får et overblik over sin pensionsordning og træffer bevidste valg om fremtiden, der giver tryghed,” understreger Britt Dinesen Christiansen.