Sygdom kan ramme os alle, og hvis en længerevarende sygdom såsom stress får lov at vokse sig større, er det i sidste ende ikke kun den sygdomsramte, der mærker det. Den slags trækker også store veksler på familien, fordi der ofte vil være manglende energi og overskud til dem, man holder af. Derfor er det vigtigt at mærke efter og se, om der er eventuelle tegn på, at noget ikke er, som det bør være, inden det udvikler sig til sygefravær.

Sygefravær koster ifølge Dansk Erhverv hvert år det danske samfund mere end 40 milliarder kroner, og det kan ofte bringe de enkelte virksomheder i knæ, at medarbejdere melder sig syge af fysiske eller mentale årsager.

Virksomheden Monjasa med hovedsæde i Fredericia er én af de danske virksomheder, der har besluttet sig for at gøre noget aktivt ved medarbejdernes velvære. For COO, Svend Stenberg Mølholt, handler sundhed dog om langt mere end at spare penge på et sygefravær:

”I takt med den øgede bevidsthed for sundhed og de positive effekter ved en sund livsstil ser vi det som vores ansvar at tilbyde en arbejdsplads, der understøtter udviklingen. Vi ser os selv som en moderne arbejdsplads, der viser omtanke for medarbejderne og går op i deres generelle trivsel og sundhed.”

Svend Stenberg Mølholt peger på, at man i Monjasa har tænkt sundhed ind i alle afkroge af virksomhedens kultur, hvor ledelsen går foran som de gode eksempler. Blandt andet har man indført et initiativ, hvor virksomheden donerer et beløb til velgørenhedsorganisationen Smile Train, hver gang en medarbejder har løbet 21,1 kilometer. Derudover har Monjasa indført interne Olympiske Lege samt haft fokus på en sund kantinemenu og frisk juice.

Sundhedsinitiativerne stemmer godt overens med, at der i Monjasa er en gennemsnitsalder på 37 år, hvilket gør, at pensionisttilværelsen ikke er et højaktuelt emne blandt mange af de ansatte, men det er derimod de ansattes velvære, trivsel og sundhed.

”Der er en klar sammenhæng mellem en sund bundlinje og glade medarbejdere.”
Svend Stenberg Mølholt, Group COO hos Monjasa

Samtidig har man i Monjasa dog været opmærksom på, at man også måtte give medarbejderne mulighed for ekstern hjælp til at tackle de konkrete problemer, der opstår for alle igennem et arbejdsliv. Derfor besluttede Svend Stenberg Mølholt at inkludere Danica Sundhedspakke i medarbejdernes pensionsordning:

”Sundhedspakken tillader vores medarbejdere at sparre med fagfolk om personlige ting, som de måske ikke føler, de kan sparre med deres leder eller HR om. At tilbyde medarbejdere og deres familier hurtig og bekvem adgang til online læger, psykologer, diætister og en second opinion fra andre læger virkede som en helt oplagt løsning for os. På den måde kan vi give vores medarbejdere fokus og hjælp i nuet, samtidig med at vi i pensionsopsparingen bygger det finansielle råderum, der sikrer det sunde liv på den lange bane,” siger han.

Og netop fokus på at opfatte medarbejdernes sundhed som noget, der kræver en meget bred indsats, kan være en fremragende investering på den længere bane. Det forklarer chef for sundhedsløsninger i Danica Pension, Camilla Thind Sunesen:

”Pointen med at tilbyde læge, psykolog og diætist på en fleksibel måde er blandt andet, at vi giver medarbejderne en helt anden mulighed for at tage deres skavanker og problemer i opløbet, inden de bliver til kroniske sygdomme og lidelser. Og vi kan allerede nu se på vores tal for alle vores kunder i sundhedspakken, at det virker. Vi undgår alvorlig sygdom for rigtig mange medarbejdere og får dem samtidigt hurtigere tilbage ved sygefravær. Så når man hører kloge mennesker sige, at det er bedre at forebygge end at behandle, kan vi altså sige, at der virkelig er noget om snakken,” forklarer hun.

Og netop muligheden for at forebygge og at handle hurtigt ser Svend Stenberg Mølholt som ét af de vigtigste elementer i pakken:

”Vi kan se, at online-adgang til blandt andet læger giver vores medarbejdere en stor fordel. Udover at sikre hurtig ekspedition af sager, ser vi, at ting kan tages i opløbet, hvilket er godt for medarbejderen og virksomheden på samme tid. Vores medarbejdere sætter pris på at kunne gå direkte til Danica Pension uden involvering af egen læge. Det giver ro, balance og fokus hos vores medarbejdere,” siger han.

Svend Stenberg Mølholt er da også overbevist om, at Danica Sundhedspakke viser sig at være en god investering for både hans virksomhed og medarbejdere:

”Der er en klar sammenhæng mellem en sund bundlinje og glade medarbejdere. Og medarbejdere er oftest glade, når sundhed er i fokus, hvad enten det er den fysiske eller psykiske sundhed. Kun ved at skabe rammerne for at tiltrække og vedligeholde balancerede medarbejdere, er det muligt at skabe gode resultater,” fortæller han.

Info om Monjasa

• Monjasa er en global virksomhed inden for olie- og shippingindustrien. I dag har de hovedsæde i Fredericia samt 11 kontorer fordelt over hele verden.
  • Sidste år leverede Monjasa 4,9 millioner tons skibsbrændstof, hvilket gør dem til verdens 6. største leverandør af skibsbrændstof. De omsatte i 2020 for 13 milliarder danske kroner.
  • Der er i dag mere end 500 personer ansat i Monjasa, der arbejder på både land og vand.

Hvad med privatlivets ukrænkelighed?

Men i takt med at sundhed rækker længere ind som emne på ledelsesgangen, kan nogle medarbejdere måske komme til at føle, at virksomhederne blander sig lige vel meget i deres private sundhed. Den overvejelse har de også gjort sig ved Monjasa, og her siger Svend Stenberg Mølholt, man tager udgangspunkt i, at Danica Sundhedspakke først og fremmest giver medarbejderne en masse frie valg på hænderne:

”Vi ønsker medarbejdere, mennesker, i balance. Den balance opnås på tværs af alt det, der fylder hos en medarbejder. Uanset om det kommer hjemmefra eller fra arbejdspladsen. Vi skal ikke tvinge vores syn på sundhed på nogen medarbejdere, men vi skal skabe rammerne og mulighederne for at leve et sundt liv. Som ledelse er det vores pligt at skabe rammerne for et godt arbejdsmiljø, herunder at skabe muligheder for at alle bliver inkluderet i at kunne leve et balanceret liv hos Monjasa,” slutter han.

Er du interesseret i at vide mere om, hvordan du kan styrke dine medarbejders sundhed?

Med Danica Sundhedspakke kan du, dine medarbejdere og jeres nærmeste familiemedlemmer eksempelvis tale med en online læge, psykolog og diætist, når I har behov for det.

Er du interesseret i at vide mere om Danica Sundhedspakke?

Gå til sundhedspakken