Mange danskere oplever hvert år alvorlige rygskader og smerter i bevægeapparatet som knæ, hofte og skulder. Så mange, at det samlet set er den største årsag til længerevarende sygefravær fra danske arbejdspladser – og den næststørste årsag til tab af erhvervsevne efter stress og psykiske lidelser. Det er ærgerligt og dyrt – både for medarbejderne og virksomhederne.
Vi er derfor glade for at kunne fortælle, at vi har udvidet samarbejdet med de dygtige fysioterapeuter, coaches og psykologer fra AS3 Work & Care, så medarbejdere med smerter i ryg, knæ, hofter og skuldre nu også kan få tilbudt et individuelt, skræddersyet forløb på op til 52 uger. Det, forventer vi, vil få endnu flere medarbejdere tilbage i arbejde.

Firmakunder kan spare 113 mio. kroner om året
Som du kunne læse i sidste Indblik har vi de seneste to år tilbudt disse skræddersyede forløb gennem AS3 Work & Care til stressramte medarbejdere med stor succes. Faktisk er 16 procent flere kommet tilbage på arbejde, og sygdomsforløbene er forkortet med 30 procent.
”Med udvidelsen af samarbejdet med AS3, så vi udover stressramte også tager hånd om medarbejdere med smerter i bevægeapparatet, forventer vi, at vores firmakunder samlet set kan spare 113 mio. kroner om året, fordi flere kommer tilbage på arbejde og længden af medarbejdernes sygefravær reduceres,” siger Poul Dahlgaard, afdelingsdirektør for Forebyggelse og Sundhed i Danica Pension.

Sådan foregår det:

1. Så snart vi ved, at en af jeres medarbejdere er sygemeldt, tager vi fat i AS3 Work & Care, som kontakter jeres medarbejder og tilbyder et skræddersyet, koordineret forløb på op til 52 uger.
  2. AS3 Work & Care tilknytter et tværfagligt team, der typisk består af en fysioterapeut, en klinisk psykolog og en jobcoach samt eventuelt en socialrådgiver og speciallæge i arbejdsmedicin.
  3. Medarbejderen får præcis den hjælp og de værktøjer, der er nødvendige, for at medarbejderen kan komme tilbage på arbejde.