Sådan holder I motivationen i de kommende måneder

Coronaens anden bølge er over Danmark, og mange har nu arbejdet hjemme i mere end et halvt år. Hvad der i foråret var nyt og spændende er nu blevet til hverdag, og det stiller nye udfordringer til virksomheder, ledere og medarbejdere. Få gode råd til, hvordan I holder motivationen oppe her.

Vi står i en situation, vi aldrig har stået i før. Det slår Danica Pensions chef for sundhedsløsninger, Camilla Thind Sunesen, fast som det første. Godt nok er coronapandemien ved at være et velkendt fænomen, men på trods af de aktuelle positive vaccinenyheder, står virksomhederne og deres medarbejdere i en situation, hvor lyset for enden af tunnelen endnu ikke kan skimtes.

Coronaråd til dig som leder og til dine medarbejdere

Her finder du en række råd for dig som leder til, hvordan du kan passe godt på dine medarbejdere og holde dit teams motivation oppe, selvom I ikke mødes på kontoret.

Råd til leder

Press here for corona advice for managers (in English)

Vi har også udviklet en række råd til dine medarbejdere, der kan hjælpe dem med at finde balance og holde motivationen oppe, og som du kan videreformidle til dem.

Råd til medarbejdere

Press here for corona advice for employees (in English)

”I foråret var coronapandemien og dens følger en form for et chok, som fik os alle helt op højeste gear for at vende vores arbejds- og privatliv til den helt nye situation. I en sådan tilstand kan vi som mennesker og medarbejdere klare rigtig meget, men det er tidsbegrænset. Det var en hård sprint, som mange overkom sammen, men nu er vi midt i et udmagrende maraton,” siger Camilla Thind Sunesen og fortsætter:

Det unormale er blevet normalt

”Situationen her efter sommerferien er helt anderledes. Det unormale er blevet normalt og hverdag, og vi ved ikke, hvor længe det står på. Netop varigheden og uvisheden samtidig med at mørket trænger på, kan meget nemt dæmpe motivationen, trivslen og produktiviteten hos mange, og derfor er det vigtigt, at man tager hånd om den og handler på det,” siger hun.

Danica Pension har siden statsminister Mette Frederiksens pressemøde i slutningen af oktober modtaget stadig flere henvendelser fra HR-chefer i virksomheder, som har bedt om hjælp til at holde motivationen oppe i virksomhederne. Derfor har Danica Pension samlet en række råd til både medarbejdere og ledere.

Bevægelse og frisk luft

”Rigtig mange af de medarbejdere, som arbejder hjemme, tilbringer rigtig mange timer foran skærmen i de samme rammer hver dag. Det kan være hårdt i længden. Derfor er et af vores råd, at man skal sørge for at komme ud og få frisk luft mindst én gang i løbet af hver arbejdsdag. I det hele taget opfordrer vi til aktive pauser, som kan være alt fra træning på stuegulvet eller en rask gå- eller løbetur i frokostpausen. Det bryder ensformigheden,” siger Camilla Thind Sunesen.

”På den mere mentale del, er det vigtigt fortsat at bidrage til og dyrke fællesskabet. Gør lidt ekstra for, at I får nogle sjove og hyggelige oplevelser sammen. Indkald til virtuel fredagsbar eller julefrokost. Det samme gør sig gældende, når det kommer til at drage omsorg for andre. Ring til dine kolleger og spørg, hvordan de har det. Det har både en positiv indvirkning på din kollega og dig selv og dermed også virksomheden.”

Ekstra tydelig kommunikation

Også for ledere er situationen udfordrende. Hvor man normalt kan se sine medarbejdere i øjnene og tolke deres kropssprog, står den nu for mange på distanceledelse, hvor det er langt sværere at fornemme, hvordan ens medarbejdere har det.

”Tydelig kommunikation er kun blevet endnu vigtigere for ledere. Mange ting kan desværre misforstås over mail, telefon og Teams-møder. Derfor er det ekstra vigtigt at tænke over, hvad man som leder siger og udstråler og spørge en ekstra gang, om medarbejderne har forstået budskaberne, ” siger Camilla Thind Sunesen og fortsætter:

”I samme spor er det vigtigt, at man som leder husker at give den samme mængde eller måske endda mere ros, end man gør til hverdag. Den ros og anerkendelse, man før gav over frokosten eller ved kaffemaskinen, skal man huske at give på andre måder – eks. ved at ringe.

Meget kan ændre sig på et år. Passer din pension til dit liv?