En tredjedel af alle danskere har været ramt af sygdom, som har resulteret i sygemelding i fire uger eller mere, viser rapporten Danskernes Økonomiske Tryghed 2019. Det skal det nye sundhedstilbud Danica Step Care være med til at ændre på. Her kan kunder få hjælp fra en psykolog eller fysioterapeut indenfor tre dage, hvis de eksempelvis oplever stress eller har ondt i ryggen.

”Danica Pension oplever stor efterspørgsel fra danske virksomheder og privatkunder efter redskaber, der kan hjælpe med at løse både kortvarig og længerevarende fysisk og psykisk sygdom. Vores klare ambition er at være med til at mindske sygefraværet og få langtidssygemeldte tilbage i job,” siger CEO i Danica Pension, Ole Krogh Petersen, og fortsætter:

”Vi kan se, at kunder, der har været sygemeldt i en længere periode, generelt er mindre økonomiske trygge end andre. Vi vil hjælpe dem med at undgå at komme i den situation, og hvis de alligevel ender der, skal vi hjælpe dem tilbage i arbejde eller videre i livet”.

71 % bliver raskmeldte igen

Helt konkret fungerer psykologen eller fysioterapeuten som en tovholder, som gennem hele forløbet vurderer behandlingen og tilrettelægger denne efter den enkeltes situation og inddrager tværfaglige indsatser efter behov, fx jobcoach eller læge.

Danica Step Care kører i år som pilotprojekt. Resultatet er, at 71% af de medarbejdere, der er sygemeldte, når de starter med at få psykologhjælp, bliver raskmeldt inden forløbet afsluttes, mens 95 % føler sig bedre rustet, hvis de oplever symptomer igen. På det fysiske område oplever 82 % væsentlig bedring, og 96 % er tilfredse eller meget tilfredse med fysioterapeuten som tovholder.

Beskriver skånehensyn overfor arbejdsgiveren

FysioDanmark og AS3 er partnere i Danica Step Care, hvor de står for at rådgive og varetage kundeforløbet på hhv. det fysiske og psykiske område.

”Det særlige ved vores tilgang er, at vi kan tilrettelægge den psykologiske behandling efter den enkeltes behov og inddrage forskellige lægepraksisser, hvis det vurderes relevant. Og så kan vi tage dialogen med arbejdsgiveren og beskrive skånehensyn, når den ansatte skal tilbage på arbejde,” siger Anna-Clara Bramsen Buhl, psykolog og fagchef i AS3.

Også den tværfaglige tilgang er central hos FysioDanmark.

”Hvis du eksempelvis vågner med ondt i lænden, kan vi hurtigt give den mest effektive manuelle behandling og efterfølgende skræddersy et individuelt træningsprogram understøttet af en dertil udviklet app. I samme forløb kan vi henvise til en udredning eller scanning hos egen læge eller en speciallæge, mens vi løbende støtter og motiverer dig i genoptræningen,” siger Tina Jensen, adm. direktør i FysioDanmark.

Danica Step Care fortsætter i testforløb frem mod udgangen af 2019 og kommer officielt på markedet i starten af 2020

Fakta: Danica Step Care

• Danica Step Care er et nyt sundhedsinitiativ, som skal forebygge og forbedre behandlingen af fysiske og psykiske skader hos ansatte i danske virksomheder. Det sker ved hjælp af en psykolog eller fysioterapeut, som er tovholder og løbende skræddersyer et personligt forløb til den enkelte kunde og koordinerer tværfaglige indsatser efter behov.
  • Step Care gør det nemt og hurtigt at komme i gang: I løbet af tre hverdage får du tid hos en psykolog, og indenfor to hverdage hos en fysioterapeut. Det kræver ikke lægehenvisning, og på den måde undgår du ventetid.
  • Gennem Step Care kan tovholderen gå i dialog med arbejdsgiveren, fx ved at beskrive skånehensyn, når den ansatte skal tilbage på job efter sygemelding.
  • De indledende pilotprojekter har vist lovende resultater: 71% af de medarbejdere, der er sygemeldte, når de starter med at få psykologhjælp, bliver raskmeldt inden forløbet afsluttes, mens 95 % føler sig bedre rustet, hvis de oplever symptomer igen. 82 % med fysiske lidelser oplever væsentlig bedring, og 96 % er tilfredse eller meget tilfredse med fysioterapeuten som tovholder (Danica Step Care Pilotprojekt 2019).
  • I alt har 300 gennemført pilotprojektet for psykiske lidelser, mens 380 har gennemført pilotprojektet for fysiske lidelser (Danica Step Care Pilotprojekt 2019).

Fakta: Danskernes Økonomiske Tryghed 2019

• Rapporten Danskernes Økonomiske Tryghed 2019 er baseret på 5001 interviews og foretaget af YouGov for Danske Bank.
  • 38 % af danskerne har været sygemeldt i mere end fire uger. 22 % af tilfældende skyldes fysisk sygdom, 12 % skyldes stress, og 9 % skyldes anden psykisk lidelse (Danskernes Økonomiske Tryghed 2019).
  • Sygdom skaber utryghed: 18 % af af de danskere, der har været sygemeldt i en længere periode på grund af fysisk sygdom, føler sig slet ikke eller i mindre grad trygge. Det samme tal for stress er 25 %, mens tallet blandt respondenter med anden psykisk lidelse er 33 %. For danskere, der ikke har været langtidssygemeldt, svarer blot 10 %, at de kun er lidt eller slet ikke trygge (Danskernes Økonomiske Tryghed 2019).

For yderligere oplysninger hos Danica Pension kontakt presserådgiver Tim Smidemann på tism@danskebank.dk eller

tlf. 2348 2651

For yderligere oplysninger hos Fysio Danmark kontakt adm. direktør Tina Jensen på tina@fysiodanmark.dk eller

tlf. 6012 6144