Fra 2021 bliver det i endnu højere grad op til den enkelte nordmand at afgøre, hvor man sparer op til pension. Det vil ikke længere kun være arbejdsgiverne, som kan tilbyde pensionsordninger. Og for at gøre sine medlemmer bedre rustet til den nye situation indgår NITO, som er Norges største ingeniørorganisation, nu en ny stor aftale med Danica Pensjon, som er Danica Pensions norske datterselskab.

- Vi er stolte af denne nye aftale og er trygge ved, at den giver vores medlemmer mere pension for pengene, siger NITO-præsident Trond Markussen.

Aftalen indebærer både tilbud om egen pensionskonto og andre produkter indenfor pensionsopsparing til alle NITO’s medlemmer.

- Vores medlemmer skal opleve tryghed gennem hele livet. Denne aftale og det nye tilbud til vores medlemmer bidrager til dette og viser, hvordan vi i NITO arbejder for, at også pensionisttilværelsen skal være så god som muligt, siger Trond Markussen.

Bred erfaring med partnersamarbejde

Lovændringen, som ventes at træde i kraft fra 1. januar 2021, indfører det såkaldte “egen pensjonskonto“(EPK), og det giver nordmændene mulighed for selv at vælge, hvor de vil spare op til pension. Det betyder altså, at opsparing til pension ikke længere nødvendigvis skal ske via arbejdsgiveren, hvis andre udbydere kan give bedre vilkår. Den nye aftale sikrer NITO-medlemmerne et godt alternativ.

- Vi er glade og ydmyge over at blive valgt til pensionspartner for NITO’s 92.000 medlemmer, og vi glæder os rigtig meget til, at aftalen træder i kraft til nytår, siger Steinar Nielsen, der er adm. direktør i Danica Pensjon.

- Som en del af Danske Bank-koncernen har vi stor erfaring med den her slags partnerskaber, både i Norge og resten af Norden. Vores styrke er at kombinere attraktive betingelser, kompetent rådgivning og gode digitale løsninger. Nu ser vi frem til, at dette også skal komme NITO’s 92.000 medlemmer til gode, siger Steinar Nielsen.

Grundig proces

NITO har været gennem en omfattende udbudsproces, hvor flere muligheder er blevet overvejet grundigt.

- Danica Pensjon har gennem udbudsprocessen overbevist os om, at de er blandt de bedste i Norge på det her område. De har vist vilje til at strække sig langt for ingeniørerne og teknologerne i NITO, både i et bæredygtighedsperspektiv og ikke mindst på pris, siger Trond Markussen.

- NITO-medlemmerne kan være trygge ved, at miljø- og bæredygtighedshensyn er varetaget, når det kommer investering deres penge, siger Trond Henriksen.