Vi bruger mobilen som aldrig før – også på arbejdet.

På mange danske arbejdspladser får man stukket en firmatelefon i hånden sammen med sin ansættelseskontrakt. Alligevel har mange danske arbejdspladser ikke en egentlig politik for i hvilket tidsrum, det er forventet, man besvarer den. Faktisk svarer kun 17 % af medarbejdere på danske arbejdspladser, at de er bekendte med, at deres arbejdsplads har en politik for, hvorvidt man eksempelvis svarer på mails uden for arbejdstiden.

Det er lidt af et paradoks, for mere end hver tredje dansker mener, at de i nogen eller i høj grad føler, at det er nødvendigt for dem at være tilgængelig overfor deres arbejde uden for normal arbejdstid. Hver tiende svarer, at det gælder i meget høj grad for dem.

At være tilgængelig over for sine medarbejdere uden for normal arbejdstid vil ofte inkludere brug af mobilen. I den henseende er mobilen virkelig smart. For med den, kan du på alle tider af døgnet hurtigt og enkelt give et svar til en medarbejder eller holde dig orienteret om, hvordan et møde er gået og så videre. Men når mobilen bliver svær at lægge fra sig igen, er det, at problemerne kan begynde at opstå. Forskning fra Københavns Universitet viser, at der er en sammenhæng mellem overdrevet brug af mobilen og stress. Af dem, der er mest mobilafhængige, føler 29 % sig stressede.

Ved samme undersøgelse siger hver tredje adspurgte, at de har svært ved at adskille deres arbejdsliv fra privatlivet. At det er svært at adskille dem, kan til dels tilskrives mobilens funktion og plads i vores hverdag. Og der er ingen tvivl om, at mobilen har en stor plads i vores hverdag. Mere end hver fjerde dansker bruger over to timer i døgnet på sin mobil, og hver femte runder også tre timer med mobilen hver dag.

Sæt mobilen på virksomhedens agenda

Med mobilen kan vi med et enkelt tryk gå fra at scrolle igennem årets feriebilleder til at svare på mails fra medarbejdere. Teknologien har med andre ord gjort det muligt at arbejde på alle tider af døgnet, hvor end vi befinder os.

At vi har mobilen og dermed også vores arbejde lige ved hånden, er der naturligvis utallige gode og store fordele ved - verden er blevet mindre og man kan arbejde og kommunikere både effektivt og fleksibelt. Men mobilens mulighed sætter også krav til os som brugere. Særligt fordi den gør det sværere at skelne mellem arbejde og privatliv.

Det kan være både fysisk og mentalt usundt, hvis medarbejder og leder ikke får lavet nogle aftaler og forventningsafstemt, hvornår man kan forvente at være tilgængelig. Hver tredje dansker siger, at de i nogen til i meget høj grad har følt sig presset over at modtage arbejdsmails uden for arbejdstiden inden for det seneste år. Derfor opfordrer Danica Pension til, at man på samtlige arbejdspladser sætter mobilen på agendaen.

For at hjælpe dig og dine medarbejdere med det, har vi i samarbejde med Københavns Universitet, udviklet en række værktøjer, der kan hjælpe med at sikre, at du og dine medarbejdere får balance i jeres skærmtid.

Når du skal i gang med at sætte mobilen på din virksomheds dagsorden, kan du vælge at bruge samtlige værktøjer eller udvælge dem, der passer bedst til jer.

Her finder du guides, værktøjer og information om, hvordan I kan skærme jeres arbejdstid.