På onsdag åbner dele af Danmark igen, når daginstitutioner og folkeskolerne igen byder de mindste velkommen. Det kan føre til utryghed særligt hos forældre, som ikke ved, hvordan de skal forholde sig til den nye situation.

”Mange danskere oplevede en stor usikkerhed, da Danmark lukkede ned, og på samme måde kan mange opleve en stor usikkerhed, når Danmark i den kommende uge indleder genåbningen. Ved bekymring, usikkerhed og nervøsitet anbefaler vi altid dialog, og at man opsøger relevant hjælp. Det gælder også i denne situation,” siger Ole Krogh Petersen, der er adm, direktør i Danica Pension.

Derfor har Danica Pension åbnet en ny hotline, hvor selskabets 300.000 kunder med en forsikring for Tab af erhvervsevne, Kritisk sygdom eller en Sundhedssikring kan ringe ind og tale med en psykolog og få gode råd til at håndtere evt. nervøsitet ved genåbningen.

”Det vigtigste i en så ny og usikker situation er at tale om det. Både med sin familie men også med professionelle, og det stiller vi nu til rådighed for vores kunder. Vi håber, at det kan skabe tryghed og medføre, at vi med en tidlig indsats kan undgå angst og nervøsitet , siger Ole Krogh Petersen og fortsætter:

”Det vigtigste for os er at være kundernes tryghedsrådgiver, og derfor gør vi alt, hvad vi kan for at skabe så meget tryghed som muligt i den her ekstraordinære situation.”

Hotlinen vil som minimum køre frem til 1. juli og vil altså dække perioden, hvor Danmark formentlig åbner mere og mere, og hvor hvert nye skridt vil betyde nye spørgsmål og evt. bekymringer for danskerne.

”Formålet med hotlinen og hele vores ekstra indsats på sundhedsområdet i den her tid er selvfølgelig så vidt muligt at undgå, at Corona-pandemien også medfører, at flere for eks. bliver stressede eller angste. Hvis vi kan undgå det med en tidlig indsats, hvor vi hele tiden er tilgængelige, vil det først og fremmest have stor betydning for den enkelte og dennes familie, men også for virksomhederne og samfundet, som i den grad har brug for friske, trygge og raskmeldte medarbejdere, når vi sammen skal kæmpe os ud af den her situation,” siger Ole Krogh Petersen.

Det er vigtigt for Danica Pension at påpege, at hotlinen tilbyder psykologhjælp til at håndtere nervøsitet og altså ikke svarer på faktuelle spørgsmål om Corona eller genåbningen, som det er op til myndighederne at besvare.

3 generelle råd til familier til at håndtere genåbningen:

- Tal med din familie om den kommende overgang og find i fællesskab frem til, hvad der er vigtigt for jer at forholde sig til og gøre.

- Handlinger kan være med til at regulere følelser. Søg dialog og konkrete svar fra den institution, dit barn er tilknyttet.

- Kontakt Danicas hotline, hvis du har brug for hjælp til at tale med nogen udefra.

Fakta om hotlinen:

- Danica Pensions hotline er ekstraordinært åben for alle selskabets 300.000 kunder med en forsikring for Tab af erhvervsevne, Kritisk sygdom eller en Sundhedssikring.

- Hotlinen har åbent alle hverdage fra kl. 8.00-16.00.

- Hotlinen bliver betjent af psykologer, der er klar til at tale med kunderne om håndteringen af genåbningen og hele situationen. Hotlinen har altså ikke til formål at besvare faktuelle spørgsmål, hvor der henvises til myndighederne.

- Hvis usikkerheden og utrygheden ikke kan fjernes ved samtalen, vil hotlinen henvise til Danica Pensions øvrige tilbud til at behandle eks. stress eller angst, og Danica Pension vil tage videre hånd om kunden.

- Nummeret til hotlinen er 7020 4064.