Sociale medier har en betydelig indflydelse på samfundet og mennesker. De amerikanske tech-giganter som Meta og Alphabet har et særligt ansvar for sikre, at man ikke kan bruge deres platforme til at sprede racisme, falske informationer eller diskriminerende indhold samt krænke børn seksuelt. De to virksomheder står bag Facebook, Instagram, Messenger, Google og YouTube, der har milliarder af brugere. Vi mener ikke, at de i tilstrækkelig grad lever op til deres ansvar eller er gennemsigtige nok om deres praksis for at blokere uønsket indhold.

”Det er et stort samfundsmæssigt problem og skader basale menneskerettigheder, når grupper eller enkeltpersoner kan bruge sociale medier til at sprede racisme eller had. Der er utallige eksempler på, at det sker på eksempelvis Facebook eller YouTube, og selvom de laver tiltag for at forhindre det, så har det vist sig ikke at være nok. Derfor støtter vi forslag, der skal få virksomhederne til at være mere åbne om, hvordan de forhindrer, at det sker fremadrettet,” fortæller Mads Steinmüller, ESG-specialist i Danica Pension og fortsætter:

"Det handler om, at Meta og Alphabet bliver endnu bedre til at beskytte samfundet, og med større gennemsigtighed vil vi kunne præge dem til større ansvarlighed på området."ESG-specialist i Danica Pension, Mads Steinmüller.

”Med et større indblik i deres kontrolsystemer kan vi stille præcise krav til forbedringer, så de i højere grad kan blokere upassende indhold og stoppe det fra at blive delt. Det handler om, at Meta og Alphabet bliver endnu bedre til at beskytte samfundet, og med større gennemsigtighed vil vi kunne præge dem til større ansvarlighed på området. De skal have styr på det, for ellers risikerer de, at myndighederne skrider ind med hårdere regulering, og det vil kunne påvirke vores investering.”

Derfor stemmer vi for forslag, som bestyrelserne i Alphabet og Meta anbefaler at stemme nej til på årets generalforsamlinger. Det er forslag, der pålægger virksomhederne at forbedre gennemsigtigheden om deres overvågning og systemer, der skal stoppe spredning brugerindhold, der indeholder, fremmer hadefulde ytringer eller falsk information samt indhold, der tilskynder til vold.


Skal forhindre diskriminering og seksuel udnyttelse af børn

”En stor del af virksomhedernes indtjening stammer fra reklamer, og de har udviklet værktøjer, der kan målrette budskaber til udvalgte målgrupper. Vi har ikke nok viden om, hvordan den bagvedlæggende algoritme virker, og hvordan de forhindrer, at brugere kan sprede diskriminerende og racistisk indhold eller vildledende information. Der skal være større åbenhed om det, og vi støtter forslag, der netop skal skabe det,” fortæller Mads Steinmüller.

Samtidig har Meta planer om at kryptere flere af deres tjenester, så de eller andre instanser ikke har adgang til kommunikation mellem brugere. Det er positivt for privatlivet, ytringsfriheden og datasikkerheden, men det kan også øge risikoen for, at børn udsættes for seksuelt indhold og krænkende adfærd.

”Børn og unge bruger Facebook, Instagram og Messenger i stor stil, men hvis Meta krypterer tjenesterne, kan det specielt gøre dem endnu mere sårbare over for seksuel udnyttelse. Myndighederne er afhængig af anmeldelser fra Meta for at stoppe misbrug af børn online, men hvis misbrugere frit kan kontakte børn uden at være overvåget, vil det blive endnu svære at beskytte børn og unge fra krænkende adfærd,” siger Mads Steinmüller.

Derfor stemmer vi for et forslag, der pålægger Meta at vurdere risikoen for øget seksuel krænkelse af børn forsaget af kryptering, samt hvordan de vil kunne forhindre dette.

Fakta: sådan stemmer vi hos Meta og Alphabet

På generalforsamlingen hos Meta (Facebook, Messenger og Instagram) går vi imod bestyrelsen og støtter blandt andet forslag, der pålægger dem at:

  • Øge rapportering af hvordan de stopper spredning af brugerindhold, der indeholder eller fremmer hadefulde ytringer eller misinformation samt indhold, der tilskynder til vold og/eller skader den personlige sikkerhed.
  • Lade en uafhængig tredjepart vurdere og rapportere på, hvordan deres målrettede reklamer kan være med til at diskriminere, bryde menneskerettigheder samt risikoen for at anvende forbrugerbeskyttede data.
  • Rapportere på, hvordan udviklingen af nye digitale tjenester med ’end-to-end kryptering’ kan risikere at øge seksuel krænkelse og udnyttelse af børn online, samt, hvordan de vil forhindre dette.

På generalforsamlingen hos Alphabet (YouTube og Google) går vi imod bestyrelsen og støtter blandt andet forslag, der pålægger dem at:

  • Vurdere og rapportere risikoen for at medvirke til brud på menneskerettigheder og personlig databeskyttelse ved at udvide med nye datacentre i lande, som er kendt for at have disse udfordringer. Hertil skal de rapportere, hvad de gør for at undgå situationen.
  • Udvide rapporteringen af, hvordan deres algoritmer anvendes til at målrette reklamer eller fjerne og rangere indhold i søgemaskinen, hvilket kan resultere i racemæssig bias, diskriminering eller stereotypiske fremstillinger.
  • Lade en uafhængig tredjepart udarbejde en rapport, der vurderer Alphabets processer for at forhindre misinformation og upassende indhold som led i at beskytte ytringsfriheden og menneskerettigheder.