Grib muligheden for en frisk start

Gennem corona-krisen har du måttet tilpasse dig en ny virkelighed. Det har stillet krav til din fleksibilitet og til din omstillingsparathed. Den gradvise genåbning af Danmark betyder, at du nu skal tilbage på arbejdspladsen – men hvilket arbejdsliv ønsker du egentlig? Skelsættende begivenheder har det med at ryste vores opfattelse af, hvad der er normalt og giver mulighed for forandringer. Her får du nogle råd til, hvordan du kan bruge dine erfaringer fra corona-krisen til en frisk start.

1. Anerkend, at tingene måske ikke er helt som før

Forbered dig på at din arbejdsdag vil være anderledes, når du kommer tilbage. Måske kan du ikke længere spise frokost med dine kollegaer og den gode buffet kan være erstattet af en sandwich. Du kan have mange spørgsmål, som din leder ikke nødvendigvis kan svare på. Det er også helt naturligt, at du kan opleve en længsel efter familien, som du muligvis har været tæt sammen med i den sidste tid. Hvis du har bekymringer i forhold til opstarten, så ring til vores hotline på +45 7020 4064.

2. Vær opmærksom på, hvordan du har det

For mange af os har corona-krisen medført svære følelser, som for eksempel tristhed eller frustrationer. Det er helt naturlige reaktioner på usikkerhed og store omvæltninger. Det er vores krybdyrhjerne, der bliver aktiveret, når vi føler os truet af eksempelvis sygdom eller jobusikkerhed. Vær opmærksom på, at reaktionerne kan være forskellige hos dig selv og dine kollegaer. Det er helt normalt. Så giv dig selv og hinanden lidt længere line i denne tid. Tal med venner, familie, kollegaer eller din leder om, hvad du går igennem følelsesmæssigt.

3. Hvad kan du tage med videre?

Inden du vender tilbage til de vante omgivelser på arbejdet, så afsæt tid til at reflektere over, hvad corona-krisen har lært dig om dit arbejdsliv. Du kan for eksempel stille dig selv følgende spørgsmål:

– Hvad har jeg selv lært?
– Hvad har vi lært som team?
– Hvilke tiltag kan styrke os nu som team?

Brug refleksionen til at beskrive, hvad du gerne vil ændre. Gerne så konkret som muligt. Del eventuelt dine refleksioner med din leder.

4. Brug din energi på det, du kan kontrollere

Når du vender tilbage til arbejdspladsen, vil du opleve forandringer. Nogle af forandringerne vil du have let ved at omfavne, andre vil du opleve indre modstand mod. Det koster meget energi at være frustreret over ting, vi ikke bryder os om. Når du oplever en modstand, kan du i stedet prøve at overveje:

– Hvad kan du selv gøre for at ændre det?
– Hvad kan du ikke direkte gøre noget ved, men forsøge at påvirke (eksempelvis ved at tale med din chef)?
– Hvad kan du ikke gøre noget ved eller påvirke?

De ting, du hverken kan ændre eller påvirke, er ude af dine hænder. Brug energien dér, hvor du kan gøre en forskel.

5. Bevar gejsten

Du har formentlig brugt rigtig meget energi på at ændre dine vaner gennem den seneste tid. Accepter, at du kan føle dig lidt mat og brugt nu. Det er helt naturligt. Husk fortsat at passe på dig selv, og giv dig selv pauser, hvor du ikke bekymrer dig. Gør lidt flere af de ting, der gør dig glad, og giver dig energi. Livet kan virke lidt tomt på grund af de mange sociale afsavn, vi stadig må lide – men der er et lys for enden af tunnelen.

6. Husk at være en god kollega

Vær opmærksom på at genopbygge relationen til dine kollegaer, når I mødes fysisk igen. Prioriter at deltage i de sociale aktiviteter, der skal ryste jer sammen på ny. Det kan kræve ekstra energi igen at være social.

 

Rådene er lavet i samarbejde med Potential Project og PPclinic

Sunde Stemmer:

Find inspiration til hvordan du kan håndtere corona-krisen på Danica Pensions podcast kanal ”Sunde Stemmer”. Find den, hvor du normalt lytter til podcasts.