Danica Pension har nu i flere år fokuseret på proaktiv rådgivning til kunderne i forbindelse med livsbegivenheder, der kan have betydning for kundernes pensionsordning. En livsbegivenhed kan eks. være en lønændring, flytning eller ægteskab, som gør, at man bør tjekke sin pensionsordning og få tryghed for, at man sparer rigtig op. Hvert år oplever danskerne mere end 3 mio. livsbegivenheder.

En ny undersøgelse, som analyseinstituttet YouGov har foretaget for Danica Pension blandt 2.009 repræsentativt udvalgte danskere, viser, at danskerne tænker meget lidt på pension, når disse livsbegivenheder indtræffer.

Eksempelvis svarer kun hver tredje dansker, at indgåelse af ægteskab har fået dem eller vil få dem til at tjekke deres pensionsordning. For lønændringer er det tilsvarende tal cirka 45 pct.

"Faktisk bør man tjekke sin pensionsopsparing, hver gang der sker en livsbegivenhed. Denne undersøgelse viser, at danskerne ikke er nok opmærksomme på, at livsbegivenheder kan have stor betydning for deres pensionsordning, og derfor er det vores opgave at kontakte de kunder, som har givet os samtykke, med klare anbefalinger og god rådgivning," siger seniorøkonom i Danica Pension Britt Ambjørn Christiansen.

Du kan give Danica Pension lov til at kontakte dig med proaktiv og relevant rådgivning om din pensionsordning ved at tilmelde dig Danica Update. Og netop det at få proaktiv besked fra ens pensionsselskab ved livsbegivenheder, er der stor efterspørgsel på, viser undersøgelsen.

"Undersøgelsen viser samtidig også, at hver anden dansker ønsker at blive kontaktet af deres pensionsselskab, når der sker livsbegivenheder, der påvirker pensionsordningen. Og det er ofte en rigtig god idé, for faktisk oplever vi i gennemsnit en livsbegivenhed mindst hver tredje år, og for personer i 30'erne og 40'erne er det mindst hvert andet år,” siger Britt Ambjørn Christiansen.

Det handler om tryghed

"Det handler ikke altid om, at man bare skal betale mere eller mindre i pension, men i lige så høj grad, at man får et overblik over sin pensionsordning og træffer bevidste valg om fremtiden, der giver tryghed. Vi har stor forståelse for, at pension er noget af det sidste, man tænker over på vej op ad kirkegulvet, og det er derfor vi gerne vil være der for kunderne med klare anbefalinger ved disse livsbegivenheder. For ellers kan der vente ubehagelige overraskelser, og man kan risikere at mangle flere hundredtusinde kroner ift. at kunne opretholde sin levestandard, når man bliver pensionist," siger seniorøkonomen.

Hvilke livsbegivenheder har fået eller ville få dig til at tjekke din pensionsordning?

Ja, har fået mig til at tjekke
Ja, ville få mig til tjekke (igen)
 Nej Ved ikke
Blive gift9 %25 %  45% 22%
Få barn8 %
 53%23%
Blive skilt10 %29 % 39%23%
Flytte5 %  15 %60%  22%
Lønændring 12 % 33 % 37% 20%
Orlov 6 % 22 % 48% 24%
Nedsat tid 10 % 34 % 37% 21%
Nyt job 17 % 38 % 30% 18%
Dødsfald af nærtstående
/arv og gaver
 8 % 26 % 45% 23%
Ledighed 9 % 34 % 37% 21%

Kilde: YouGov, maj 2021 på vegne af Danica Pension

Kvinder mindre opmærksomme

Den repræsentative undersøgelse fra YouGov viser også, at ved nogle livsbegivenheder er flere kvinder end mænd ikke opmærksomme på deres pensionsordning, når der sker livsbegivenheder.

"Det er rigtig ærgerligt og kan få stor negativ betydning, fordi vi ved, at kvinder i gennemsnit bliver oftere ramt af længerevarende sygdom, og de lever længere. Alt sammen noget der stiller krav til deres pensionsordning, og derfor er det særligt vigtigt, at kvinderne er opmærksomme på deres pensionsordning," siger Britt Ambjørn Christiansen.

Få besked, når du skal gøre noget

Tilmelder du dig Danica Update, har vi mulighed for at kontakte dig, hvis du oplever en vigtig livsbegivenhed, og det i den forbindelse er smart at tilpasse
noget i din pension.

Læs mere om Danica Update her