Men stiger du i løn, bør du også indbetale mere til din pensionsopsparing, hvis du vil bevare din levestandard, når du en dag stopper med at arbejde. Det er ikke nok, at du indbetaler den samme procentsats, som inden du fik lønstigningen. I mange tilfælde bør du spare mere op, og der skal faktisk ikke en særlig stor lønstigning til, før du bør overveje at indbetale mere.

Men hvor meget skal du sætte af, hvis du vil undgå at gå ned i levestandard, når du skal på pension? Det afhænger af, hvor gammel du er, når du får lønstigningen. Vi har lavet en tommelfingerregel, der er nem at huske – og som gælder uanset, hvad du får i løn.

Så meget af din lønstigning bør du sætte af til pension

Hvis du er... bør du sætte det af til pension
35 år
Ca. 25 %
40 årCa. 33 %
45 år Ca. 40 %
50 år Ca. 50 %

Årsagen til, at du ikke behøver at sætte nær så meget af din lønstigning af til pension, når du er 35 år, som hvis du er 50 år, er, at jo længere tid der er, til at pengene skal bruges, jo længere tid har du til at indbetale, og jo længere tid bliver pengene forrentet.

Der er naturligvis andre måder at spare op til pension på end ved at indbetale mere til din pensionsopsparing. Vores regnestykke fokuserer på, hvordan du får sparet nok op via din pension, men du kan selvfølgelig også komme i mål ved at øge din frie opsparing, betale af på din gæld m.m.

Vi tager fat i vores kunder, når de stiger i løn

Som kunde i Danica Pension behøver du ikke selv at huske på den ekstra indbetaling, når du stiger i løn, hvis du har en firmapensionsordning. Vi tager automatisk fat i kunderne, når det er relevant, og opfordrer til, at de tager et PensionsTjek. På den måde kan vores kunder nemt justere indbetalingen til pensionsordningen, hvis der er behov for det, og sikre, at de fortsat sparer tilstrækkeligt op til pension. Og er du ny kunde i Danica Pension, så starter du din pension online, så du kan sikre, at du sparer tilstrækkeligt op til pension fra start.

Husk at tjekke din pension, når du får en mail fra os

Det eneste, du skal huske, hvis du har en firmapensionsordning hos os, er derfor at tage et PensionsTjek og justere din pension, når du får en mail med en invitation til pensionstjekket fra os. Så kan du sikre, at din pensionsopsparing følger med, når du stiger i løn – og at du kan bevare din levestandard, når du en dag skal på pension.