Del

5 råd til en hverdag uden stress

Brug disse 5 simple råd i din hverdag og mærk, hvordan du bliver mere tilstede i nuet, mere tilfreds og mere afslappet. 

1. Træk vejret
Det lyder simpelt, men det kan hindre dig i at blive ramt af stress. Når du er stresset, befinder kroppen sig konstant i en alarmtilstand og fyldes med adrenalin. Ved at trække vejret dybt ned i maven kan du sænke udskillelsen af adrenalin og dermed også sænke dit stressniveau. Sæt uret til at ringe et par gange om dagen, og træk så vejret dybt ned i maven tre-seks gange.

2. Meditér 
Meditation er et af de bedste midler mod stress, fordi det hjælper dig til at være til stede i din egen krop og mærke, hvordan du har det. Det er effektivt som forebyggelse mod stress, men også hvis du allerede er blevet ramt af stress. Når du mediterer, udløser hjernen nemlig endorfiner, som giver en følelse af lykke. 
3. Motionér
Alle former for motion er gode til at undgå stress. Er du allerede ramt af stress, skal du styre uden om de mest hektiske former for idræt. Lange
gå-/cykelture og yoga er optimale valg, da det hjælper dig til at finde ro, ligesom frisk luft og dagslys modvirker depression. Vær dog opmærksom på, om motionen hjælper dig til at slappe af, eller om det blot føles som endnu en ting, der skal gøres oven i alt det andet – for så er det bedre at lade være. 
4. Lev et bevidst liv
Fokuser på at leve et liv, hvor du lægger mærke til dig selv og din krop i stedet for at slå automatpiloten til. Stil ofte dig selv spørgsmålet ”hvordan har jeg det egentlig”, og handl ud fra det. 
5. Behandl dig selv og din krop med omsorg
Det er nøglen til at behandle dig selv godt og med venlighed. Gør gode ting for dig selv, der viser dig, at du er god nok, som du er. Vær opmærksom på dine negative tankemønstre. Har du konstant en lille djævel siddende på skulderen, der banker dig i hovedet, hvis du har sagt noget pinligt eller gjort noget dumt, så vift ham af og slip af med det dømmende superego – det øger blot dit stressniveau.


Artikel

Derfor skal du stå op og arbejde

Du forbrænder kalorier svarende til ca. 8-10 maratonløb om året, hvis du står op og arbejder tre timer i løbet af din arbejdsdag.

Artikel

Stress rammer også fighterne

Jan blev ramt af stress. Men gennem sin forsikring mod tab af erhvervsevne fik han en stress coach, der gav ham de helt rigtige redskaber til at vende tilbage.

Tema

Alt om sundhed

Få inspiration til en sundere livsstil – både fysisk og mentalt. Find gode råd mod stress og få øvelser, der modvirker effekterne af stillesiddende arbejde.

Få din personlige anbefaling nu