Del

Stillesiddende arbejde er hårdt for din krop

Sidder du ned og læser dette? At sidde kan hjælpe din krop med at slappe af efter aktivitet. Men din krop ønsker, at du snart rejser dig igen – vi mennesker er nemlig skabt til at stå oprejst det meste af tiden. Den gode nyhed er, at små ændringer kan gøre en kæmpe forskel for dit helbred. 

De fleste af os sidder for meget. Den gennemsnitlige person i Danmark sidder mere end 8 timer om dagen. Og mange med stillesiddende arbejde sidder op til 15 timer om dagen.

Vi er skabt til at stå
Denne stillesiddende adfærd er ikke noget, vores krop kan lide. Mennesket har en unik struktur, der gør, at vi kan stå oprejst til trods for tyngdekraften. Vores blodcirkulation er afhængig af, at vi bevæger os, vores hud er elastisk, så den kan følge med, når vi bøjer knoglerne i arme og ben. 

Når vi har en stillesiddende adfærd – især hvis vi sidder sammenkrummet foran PC, tablet, mobil eller flyder i sofaen – kan det gå ud over vores helbred med bl.a. smerter i ryggen, dårligt kredsløb og for meget fedt i blodet. 

Vidste du at stillesiddende adfærd får dit stofskifte til at sove?

Overvægt og dårlig lungekapacitet
Og det har ikke kun negativ indflydelse på bevægeapparatet at sidde stille i længere tid. Også lungekapaciteten formindskes, idet lungerne har mindre plads til at udvide sig, når man sidder ned. Dine ben kan hæve, og din vægt kan øges væsentligt. 
En undersøgelse i ”The American Journal of Preventive Medicine” viste endda, at jo længere en person sidder ned ved sit skrivebord på arbejdet, jo større er vedkommendes risiko for at være eller blive overvægtig. 

Ulemper ved stillesiddende arbejde

  •  Smerter i ryggen
  • Dårligt kredsløb
  • For meget fedt i blodet
  • Formindsket lungekapacitet
  • Hævede ben
  • Vægtøgning

”Vi er blevet så stillesiddende, at 30 minutters bevægelse om dagen ikke kan modvirke de skadelige bivirkninger af 8, 9 eller 10 timers stillesiddende adfærd”

- Genevieve Healy, PhD.

Fordele ved at stå op

  • Du forbrænder 60 ekstra kalorier i timen
  • Du får mere energi
  • Du får mere blod og ilt til hjernen
  • Du får færre smerter i muskler og led

Små forandringer i hverdagen gør en forskel
Løb, cykling og andre former for motion er fantastisk til at forbedre konditionen, men de kan ikke modvirke de negative sundhedsmæssige konsekvenser af langvarig stillesiddende adfærd.

Til gengæld kan blot små forandringer i din hverdag gøre dig væsentligt sundere. Lidt bevægelse er 100 pct. bedre end ingen bevægelse. 

At stå op kræver, at dine muskler arbejder for at støtte din vægt og holde dig oprejst, og det er faktisk i sådan en udstrækning, at det kan fordoble dit stofskifte og dermed have stor betydning for din kalorieforbrænding.

Løb et marathon hver 5. uge – i arbejdstiden

Hvis du står op ca. tre timer i løbet af din arbejdsdag, forbrænder du i gennemsnit 600 kcal pr. uge - det samme, som hvis du løb et maratonløb hver 5. uge. Det svarer til ca. 8-10 maratonløb om året. Det er en del. Udregningen gælder, hvis du vejer ca. 70 kg vejer du mere, forbrænder du mere – og vejer du mindre, forbrænder du lidt mindre.

Gå mere i hverdagen
Vi mennesker er skabt til at gå meget, og gangbevægelsen bruger masser af energi. Gå, når du skal mødes med vennerne. Stå af bussen et stop tidligere, end du normalt gør. Parkér bilen i gåafstand til alt det, du skal i det daglige. Det betyder mere, end du tror, og din krop vil takke dig.

Hvis du indfører disse små forandringer i din hverdag, vil du kunne mærke, at dit smerteniveau, din trivsel og dit energiniveau vil ændres markant. 

Har du for travlt?
Hvis du synes, at du har for travlt i din dagligdag til at indføre disse små tiltag, så husk dig selv på, at indsatsen går til et godt og vigtigt formål. Bevægelse fjerner smerter og giver blod og ilt til hjernen, og du bliver mere fokuseret og har lettere ved at koncentrere dig og være kreativ. 

Tips til at sidde mindre ned

  • Før arbejde
    1. Tag cyklen. Måske bare til nærmeste station
    2. Parkér længst væk fra indgangen
  • På arbejde
    1. Hæv dit hæve/sænkebord, hver gang du skal til pause, hente kaffe, til møde eller til frokost. Det tvinger dig til at tænke over, om du skal stå lidt op og arbejde, når du kommer tilbage til dit bord
    2. Skift stilling hver halvanden time og gerne oftere. Sæt en timer til at minde dig om det. Rejs dig op, skift stilling, stræk dig, gå rundt når du taler i telefon
    3. Lav walk & talk-møder, når det er muligt
    4. Lav Power Breaks 3x8 minutter ugentligt
  • Efter arbejde
    1. Leg aktive lege med dine børn. Dine børn vil elske det, og I får alle en masse motion. Leg tagfat, dåse-skjul, hvem-kommer-først, tag på legepladsen og leg selv med, tag på stranden og leg lege i sandet eller andre aktive lege.
    2. Gå. Gang er ren sundhedseliksir for kroppen (og sindet). Gå ture med din partner, ven eller forældre. Gå med børnene – lad dem evt. cykle ved siden af, eller hav dem med i barnevognen, hvis de er små. Gå, når du skal tale i telefon. 


Artikel

5 gode råd mod stress

Brug disse 5 simple råd i din hverdag og mærk, hvordan du bliver mere tilstede i nuet, mere tilfreds og mere afslappet.

Artikel

Du har brug for 80 % af din løn

Se, hvorfor du bør spare op, så du har 80 % af din løn, når du går på pension.

Tema

Alt om sundhed

Få inspiration til en sundere livsstil – både fysisk og mentalt. Find gode råd mod stress og få øvelser, der modvirker effekterne af stillesiddende arbejde.

Kilder

  • Marc Hamilton, Ph.D., professor i biomedicinsk videnskab ved Universitet i Missouri i staten Columbia
  • 2015: Fabiana Braga Benatti og Mathias Ried-Larsen: ”The Effects of breaking up prolonged sitting time”
  • TED-Ed: ”Bodies are build for motion - not for stillness” (En kort film og forklaring) 
  • Videncenter for Arbejdsmiljø: ”3 tips til en bedre pause”. (September 2015. Refererer studie fra Baylor University.) 
  • NFA: ”Meget stilletid på jobbet er relateret til ondt i nakke og lænd” (april 2015) 
  • Statens Institut for Folkesundhed: ”Take a stand – et interventionsstudie” 
  • Videncenter for Arbejdsmiljø: ”Stillesiddende arbejde kan skade helbredet” 
  • Danske Fysioterapeuter, fysio.dk: ”Stillesiddende adfærd er farlig” baseret på rapport fra Vidensråd for Forebyggelse fra 2012.
  • Download rapporten_stillesiddende_adfaerd_-_en_helbredsrisiko 
  • Ugeskrift for læger: ”Sedentarisme: en ny udfordring for folkesundheden” 
  • WHO: ”New physical activity recommendations for reducing disease and prevent deaths” 
  • http://www.juststand.org/tabid/816/language/en-US/default.aspx 
  • Birgitte Nymann, 2016, http://www.birgittenymann.dk/birgittes-blog.php 

Få din personlige anbefaling nu