Skærm Tiden - og opnå mentalt overskud i en digital verden

Har du mobilen ved hånden lige nu? Så er du ligesom alle os andre. Med skærmen ved hånden har vi mulighed for altid at være opdaterede og tilgængelige – både på arbejdet og derhjemme. Men når vi har vænnet os til at tjekke mobilen i møder, spise frokost foran computeren og tjekke mails om natten, så kan det tyde på, at forbruget har taget overhånd.


Der er sammenhæng mellem mobilafhængighed og stress. Få hjælp til at finde (eller fastholde) balance i din skærmtid.

Kilde: SmartSleep undersøgelse udarbejdet af Københavns Universitet (2018)

93ca79be-00090256-f4d02b97#1#1

5 gode råd til at skærme din tid

  • 1. Få overblik over din skærmtid

    Du kan få overblik over din skærmtid på din mobil eller tablet ved at bruge denne app. Det er første skridt til at få (eller fastholde) balancen.

    Moment (iOS/Android): Med denne app kan du få et overblik over din skærmtid. Den kører konstant i baggrunden og registrerer hvor længe, du har skærmen tændt. Hvis du har behov for at sætte en begrænsning på skærmtiden, kan du slå en notifikationsalarm til, som giver dig besked, når du har overskredet en given tidsgrænse. Den er som udgangspunkt gratis at bruge, men man kan købe sig til ekstra muligheder.

  • 2. Slå notifikationer fra på din mobil, tablet og computer

    Små vinduer, der popper frem på skærmen, suger hurtigt dit fokus – og det samme gør den tæller på ikonerne for e-mails og apps, som viser antallet af ulæste beskeder. Det kan tage op til 20 minutter at komme tilbage til din arbejdsrytme, hvis du bliver forstyrret i en koncentrationskrævende opgave. Derfor kan du med fordel slå dem fra, så du selv bestemmer, hvornår du vil tjekke din e-mail eller apps.

    På de fleste mobiler kan du vælge at tillade beskeder fra en udvalgt gruppe af mennesker, som altid skal kunne komme i kontakte med dig.

  • 3. Tilpas startskærmen på din mobil, tablet eller computer, så den kun indeholder de apps, som du har brug for

    På den måde er de tidsslugende apps ikke det første, du ser, når du åbner din mobil eller tablet. Det kan gøre skærmen mindre attraktiv.

    Det kan gøres på de fleste mobiler ved at lægge alle apps, du ikke har brug for, i en fælles mappe på side 2 på din mobil eller tablet.

  • 4. Gør din mobil eller tablet grå

    Det kan være svært at undvære din mobil eller tablet, for hjernen kan udløse små skud af signalstoffet dopamin, når du for eksempel spiller spil eller får notifikationer. Det kan sammenlignes med de processer, der sker i hjernen, hvis man indtager nikotin eller kokain, og er en af grundene til, at vi kan blive afhængige af vores mobil. Derfor kan du på de fleste mobiler gøre skærmen grå, så den er mindre attraktiv.

  • 5. Aftal med din leder, hvornår du forventes at være tilgængelig uden for normal arbejdstid

    I en digital verden, hvor vi kan være tilgængelige 24/7, kan du med fordel lave aftaler med din leder omkring, hvornår vedkommende og dine kollegaer kan forvente, at du er til rådighed uden for normal arbejdstid. På den måde kan I undgå misforståelser og miskommunikation.

Sover du godt?

Halvdelen af danskerne føler sig ofte eller altid udhvilet, når de står op*. Hvis du ikke hører til den andel, er der råd at hente. For det kan hjælpe at skærme din søvn og dit soveværelse fra mobilen.

Se mere her

*Kilde: YouGov undersøgelse lavet af Danica Pension (2019)

Podcast: Når skærmen påvirker dit helbred

Hør podcasten "Det digitale arbejdsliv", hvor professor Naja Hulvej Rod fortæller om konsekvenserne ved overdreven brug af mobilen - og giver råd til at få en bedre balance.

Hør podcast

Den uimodståelige skærm

Udviklerne af mobiler og andre digitale redskaber konkurrerer om din tid og opmærksomhed. Kunsten er at finde en god balance mellem produktivitet og nærvær. Her kan du få tips til, hvordan du tager kontrollen tilbage over dit digitale forbrug.

Læs mere

Materials in English

Meget kan ændre sig på et år. Passer din pension til dit liv?