Danica Pension opnåede i 2019 et resultat efter skat og ophørende aktiviteter på 2.271 mio. kr. mod et resultat på 1.081 mio. kr. i 2018.

En del af stigningen i årets resultat skyldes salget af Danica Pension Sverige, som blev endeligt godkendt i 2019. Salget af den svenske del af forretningen gav en gevinst på 1,3 mia. kr. Derudover trækkes resultatet op af positive investeringsresultater og tilgangen af Danica Pensionsforsikring (Tidligere SEB Pension i Danmark).

Modsat trækker det resultatet ned, at Danica Penson som følge af regulatoriske forhold vedrørende nye øgede kapitalkrav, har nedskrevet goodwill 800 mio. kr. på købet af SEB Pension i Danmark. Derudover trækkes resultatet ned af underskud på syge- og ulykkesforretningen og engangsudgifter forbundet med ændringer i opgørelsen af VA-tillægget, der anvendes ved opgørelsen af hensættelser.

Adm. direktør Ole Krogh Petersen udtaler i forbindelse med Danica-koncernens årsregnskab:

"Alt i alt har 2019 været et begivenhedsrigt og godt år, hvor vi også har leveret tilfredsstillende finansielle resultater. Jeg glæder mig særligt over, at vi i 2019 fik budt 200.000 nye kunder fra SEB Pension i Danmark velkommen i Danica Pension i en succesfuld integration, at vi leverede afkast efter omkostninger i toppen af markedet, og at vi har taget store skridt mod at leve op til vores ambition om at være kundernes tryghedsrådgiver,” siger Ole Krogh Petersen.

For mere information, kontakt Tim Smidemann på +45 2348 2651 eller tism@danskebank.dk

Hent hele pressemeddelelsen (PDF)
Press release in English (PDF)