Gå til hovedindhold
  • Privat
  • Erhverv
  • Om Danica Pension
Danica Pension
  • Om Danica Pension

    Om Danica Pension

    • Kort om os
    • Ledelse og bestyrelse
    • Danske Bank-koncernen
    • Danica Ejendomme
    • Forsikringsformidlere
  • Presse

    Presse

    • Nyheder
    • Pressekontakt
    • Billedbank
    • Ansvarlige investeringer
    • Analyser
  • Bæredygtighed
  • Regnskaber

    Regnskaber

    • Årsrapporter
    • Kontorenten
    • Finanstilsynets redegørelse
    • Finansiel kalender
  • Karriere

    Søg job hos Danica Pension

    • Karriere
  • English

Privat

  • Netpension
  • Underskriv dokumenter
  • Anmeld skade

Erhverv

  • Netpension Firma (eSafeID)
  • Digital signering
  • English
  • Privat
  • Erhverv
  • Om Danica Pension
  • Om Danica Pension
    • Om Danica Pension

    • Kort om os
    • Ledelse og bestyrelse
    • Danske Bank-koncernen
    • Danica Ejendomme
    • Forsikringsformidlere
  • Presse
    • Presse

    • Nyheder
    • Pressekontakt
    • Billedbank
    • Ansvarlige investeringer
    • Analyser
  • Bæredygtighed
  • Regnskaber
    • Regnskaber

    • Årsrapporter
    • Kontorenten
    • Finanstilsynets redegørelse
    • Finansiel kalender
  • Karriere
    • Søg job hos Danica Pension

    • Karriere
  • Ring til os
    Danica Pension, Rådgivning 70 11 25 25
    • Åbningstider Mandag til fredag 8.30 – 16.00
    Telefonsamtaler kan blive optaget og gemt til brug for dokumentation og sikkerhed
    Healthcare 70 25 02 03
    • Åbningstider Mandag til fredag 8.30 – 16.00
    Ved dødsfald 45 13 17 07
    Man-fre: 08.30 - 16.00
  • Book møde
  • Anmeld skade

    Anmeld skade

    I Danica Pension tager vi hånd om dig, når du har brug for støtte. Har du brug for behandling, eller er du blevet syg, skal du anmelde her.

    Anmeld skade
  • Skriv til os

    Du er meget velkommen til at skrive til os.
    Tryk på knappen nedenfor for at komme i gang.

    Skriv til os

Tryk enter for at se alle resultater
20. mar. 2020–Artikel– min. LÆSETID

De mest hyppige spørgsmål om investeringer under Corona-epidemien

I disse uger fylder Corona-epidemien det hele. Situationen er på alle måder meget usædvanlig. Virussen har ikke blot skabt usikkerhed på de finansielle markeder, men rejser også en masse spørgsmål om, hvordan man som pensionskunde skal forholde sig, når man eksempelvis aktuelt oplever store fald i opsparing. Vi har her prøvet at samle de spørgsmål og svar, som vi oftest får fra vores kunder.

Q&A

  • Helt overordnet anbefaler vi, at du forholder dig i ro og holder fast i din investeringsstrategi. Selvom den finansielle udvikling lige nu er voldsom, forventer vi, at markederne med tiden stabiliserer sig, og der kommer normale tilstande på de finansielle markeder igen. Hjælpepakker fra regeringer og centralbanker vil være med til at holde hånden under økonomien, og derfor forventer vi en genopretning af den økonomiske vækst i andet halvår af 2020. Vi anbefaler derfor at holde fast i den strategi, du allerede har, og huske på, at pension er langsigtet.

  • Din opsparing følger kursudviklingen på de finansielle markeder – herunder både kursfald og kursstigninger. Og med den aktuelle negative udvikling på de finansielle markeder betyder det, at vi desværre oplever store fald i øjeblikket, og det går også ud over pensionsopsparingerne. Igen vil vi påpege, at vi tror fuldt og fast på, at markederne og pensionsopsparingerne kommer til at stige på sigt, og at pension er langsigtet.

  • Din udbetaling fortsætter uændret resten af 2020. Ved årsskiftet fastsætter vi på baggrund af afkastet for 2020 størrelsen af din udbetaling for 2021.

  • Vi anbefaler, at du holder dig i ro, holder dig til din investeringsstrategi og ikke går i panik. Vi arbejder på højtryk i Danica Pension for hele tiden at stille din pensionsopsparing bedst muligt, både når markederne gunstige og ugunstige.

  • Vi anbefaler som skrevet, at du forholder dig i ro og holder fast i din investeringsprofil. Men hvis du alligevel ønsker at ændre din investeringsprofil, bør du logge ind i din Netbank eller på Netpension og foretage ændringen dér.

  • Vi anbefaler generelt i øjeblikket, at du ikke foretager ændringer. Men har du tilknyttet en garanti på din pensionsordning, handler det om dine personlige præferencer. Hvad vægter du højest – er det muligheden for større afkast men med større risiko for tab, eller ønsker du i højere grad at kende dine fremtidige garanterede udbetalinger?

  • Grunden til, at der er forskel på beløbet i tilbuddet om udbetaling og det udbetalte beløb er, at der i øjeblikket er voldsomme udsving på de finansielle markeder.

    Pensionsordninger er investeret ud fra den investeringsprofil, som vi har aftalt med dig som kunde. Når vi skal foretage en udbetaling til dig, sælger vi nogle af dine bagvedliggende investeringspapirer. I det tilbud, du har modtaget, har vi taget udgangspunkt i værdien af din opsparing på det tidspunkt, men som vi også har skrevet, er der en risiko for, at det tilbudte beløb kan ændre sig, som følge af udviklingen på de finansielle markeder. Det er derfor muligt, at du lige nu oplever, at der er en større forskel end normalt mellem det beløb, der fremgår af dit tilbud, og det beløb, du ender med at få udbetalt.

    Vi kan desværre ikke tilbyde dig kompensation i forbindelse med dit kurstab, da en sådan kompensation vil ramme de øvrige kunder.

  • Hvis du selv investerer din pensionsordning i Danica Link, kan du vælge at købe en dansk børsnoteret afdeling med lav risiko. Hvis du generelt gerne vil kunne købe og sælge hurtigt, skal du vælge børsnoterede danske investeringsforeninger, som kan strakshandles, normalt fra klokken 10 til 17. Nogle af Investeringsforeningerne suspenderer deres fonde fra tid til anden, så vær opmærksom på, om der er mulighed for strakshandel.

    Har du Danica Balance, er det Danica Pension, der forvalter dine investeringer, og derfor kan du ikke foretage dig andet end at skifte investeringsprofil, hvilket normalt tager et par dage. Men igen – vi anbefaler, du holder dig i ro og holder dig til din strategi.

  • Det er desværre ikke muligt. Du kan eventuelt vælge at skifte til et produkt med lavere risiko. Og hvis du selv investerer, kan du vælge at investere i mindre risikofyldte aktiver såsom forskellige obligationsfonde.

  • Det hurtigste og nemmeste er at logge ind i din Netbank eller på Netpension og foretage handlen.

  • Mange af de børsnoterede investeringsforeninger, som normalt kan strakshandles, suspenderer deres fonde i kortere eller længere perioder. Det kan være i et par timer fra morgenstunden eller ved meget store kursbevægelser, men det kan også være i hele dage. Disse suspenderinger er uden for Danica Pensions kontrol.

    Strakskurser på Link stilles kun mellem kl. 10.00 og 17.00. På Select følger strakskurser bankens alm. regler for Netbank.

  • På tidspunktet, hvor handlerne oprettes, bliver salgshandelsbeløb/stykantal omregnet ud fra sidst kendte kurs. For dette handelsbeløb omregnes derefter til køb af et antal stk i den ønskede nye fond, igen ud fra sidst kendte kurs. Når kursdagen oprinder, og kurserne har bevæget sig væsentligt, som det er sket i den seneste tid som følge af Coronakrisen med kursfald til følge, opstår der en skævvridning i afregningen, fordi der blevet købt for mange stk ind i forhold til det faktiske handelsbeløb. Det kan give et underskud på kontantkontoen. Afhængig af hvordan kurserne bevæger sig, kan det også være et plus.

    Du skal ikke bekymre dig om et eventuelt overtræk på kontoen. Der er ingen minusrente på denne. Saldoen på kontoen ”opsamles” på et tidspunkt, enten ved en handelsimpuls, eller ved at den månedlige kørsel til opsamling af kontantsaldo (sker den 12. bankdag i måneden).

Kontakt os

  • Ring til os
  • Book møde
  • Skriv til os
Danica Pension hovednummer 70 11 25 25
  • Åbningstider Mandag til fredag 8.30 – 16.00
Telefonsamtaler kan blive optaget og gemt til brug for dokumentation og sikkerhed
Healthcare 70 25 02 03
  • Åbningstider Mandag til fredag 8.30 – 16.00
Ved dødsfald
45 13 17 07
  • Åbningstider Mandag til fredag 8.30 – 16.00

Book et onlinemøde med os

Du booker mødet ved at vælge, hvornår du vil mødes, og hvem du vil mødes med.

Når du har booket mødet, får du en bekræftelse, og har vi spørgsmål, kontakter vi dig inden mødet.

Lad os starte

Spørgsmål, ros og klager

Du er altid velkommen til at skrive til os - uanset om du har gode ideer, noget du vil klage over eller bare et spørgsmål.

Skriv til os
  • Ring til os
    Danica Pension hovednummer 70 11 25 25
    • Åbningstider Mandag til fredag 8.30 – 16.00
    Telefonsamtaler kan blive optaget og gemt til brug for dokumentation og sikkerhed
    Healthcare 70 25 02 03
    • Åbningstider Mandag til fredag 8.30 – 16.00
    Ved dødsfald
    45 13 17 07
    • Åbningstider Mandag til fredag 8.30 – 16.00

  • Book møde

    Book et onlinemøde med os

    Du booker mødet ved at vælge, hvornår du vil mødes, og hvem du vil mødes med.

    Når du har booket mødet, får du en bekræftelse, og har vi spørgsmål, kontakter vi dig inden mødet.

    Lad os starte
  • Skriv til os

    Spørgsmål, ros og klager

    Du er altid velkommen til at skrive til os - uanset om du har gode ideer, noget du vil klage over eller bare et spørgsmål.

    Skriv til os

Meget kan ændre sig på et år. Passer din pension til dit liv?

Tag et PensionsTjek

For kunder

  • Priser og vilkår
  • Personoplysninger
  • Ris, ros og klager
  • Anmeld skade
  • Find hjælp
  • Skriv til os
  • Kundeoplysninger - Fuldmagt
  • Whistleblowing

Om Danica Pension

  • Kort om os
  • Nyheder
  • Karriere
  • Årsrapporter
  • Ledelse og bestyrelse
  • Finanstilsynets redegørelse
  • Bæredygtighed
    • Priser og vilkår
    • Personoplysninger
    • Ris, ros og klager
    • Anmeld skade
    • Find hjælp
    • Skriv til os
    • Kundeoplysninger - Fuldmagt
    • Whistleblowing
    • Kort om os
    • Nyheder
    • Karriere
    • Årsrapporter
    • Ledelse og bestyrelse
    • Finanstilsynets redegørelse
    • Bæredygtighed

Danica Pension, Livsforsikringsaktieselskab, Parallelvej 17, 2800 Kgs. Lyngby. Tlf. +45 70 11 25 25, fax +45 45 14 96 16, CVR-nr. 24 25 61 46.
Danica Pension forbeholder sig alle rettigheder. Danica Pension er under tilsyn af Finanstilsynet. Læs om, hvordan Danica Pension behandler personoplysninger og information om optagelse af telefonsamtaler samt vores behandling af cookies og vilkår for brug.

Du kan skrive til Danica Pension via en sikker forbindelse:

  • Hvis du skal indsende dokumenter eller har spørgsmål - Klik her
  • Du kan også kontakte vores databeskyttelsesrådgiver med spørgsmål eller klager over persondataretlige forhold. Kontaktoplysningerne finder du her.
Danica Pension

Log på vores selvbetjeningsløsninger

Log på
  • Danica Pension, Rådgivning
    70 11 25 25
  • Mandag til fredag 8.30 – 16.00
  • Telefonsamtaler kan blive optaget og gemt til brug for dokumentation og sikkerhed
    Healthcare
    70 25 02 03
    • Mandag til fredag 8.30 – 16.00
    Ved dødsfald
    45 13 17 07 Man-fre: 08.30 - 16.00
  • Book møde
  • Anmeld skade


    I Danica Pension tager vi hånd om dig, når du har brug for støtte. Har du brug for behandling, eller er du blevet syg, skal du anmelde her.

    Anmeld skade
  • Du er meget velkommen til at skrive til os.
    Tryk på knappen nedenfor for at komme i gang.

    Skriv til os

Danica Pensions brug af cookies og behandling af personoplysninger

Vi bruger data fra egne cookies og tredjeparts cookies. Vi bruger dem i kombination med dertil tilknyttede personoplysninger for at huske dine indstillinger, forbedre vores services, til at følge din brug af hjemmesiden og lave trafikmålinger samt vise de mest relevante budskaber til dig (inklusiv profilering). Nedenfor kan du vælge at sige ok til alle cookies eller selv vælge, hvilke af vores valgfrie cookies du vil acceptere. Dit samtykke dækker både over brug af cookies og den dertil tilknyttede behandling af personoplysninger. Du kan læse mere om brugen af cookies og om vores behandling af personoplysninger. I bunden af hjemmesiden kan du læse mere om, hvordan du tilbagekalder dit samtykke ved at klikke på linket om cookies-retningslinjer.