De mest hyppige spørgsmål om investeringer under Corona-epidemien

I disse uger fylder Corona-epidemien det hele. Situationen er på alle måder meget usædvanlig. Virussen har ikke blot skabt usikkerhed på de finansielle markeder, men rejser også en masse spørgsmål om, hvordan man som pensionskunde skal forholde sig, når man eksempelvis aktuelt oplever store fald i opsparing. Vi har her prøvet at samle de spørgsmål og svar, som vi oftest får fra vores kunder.

Q&A

• Hvad er jeres generelle investeringsanbefaling til kunderne i denne Corona-krise?

Helt overordnet anbefaler vi, at du forholder dig i ro og holder fast i din investeringsstrategi. Selvom den finansielle udvikling lige nu er voldsom, forventer vi, at markederne med tiden stabiliserer sig, og der kommer normale tilstande på de finansielle markeder igen. Hjælpepakker fra regeringer og centralbanker vil være med til at holde hånden under økonomien, og derfor forventer vi en genopretning af den økonomiske vækst i andet halvår af 2020. Vi anbefaler derfor at holde fast i den strategi, du allerede har, og huske på, at pension er langsigtet.

• Hvorfor er min pensionsopsparing faldet?

Din opsparing følger kursudviklingen på de finansielle markeder – herunder både kursfald og kursstigninger. Og med den aktuelle negative udvikling på de finansielle markeder betyder det, at vi desværre oplever store fald i øjeblikket, og det går også ud over pensionsopsparingerne. Igen vil vi påpege, at vi tror fuldt og fast på, at markederne og pensionsopsparingerne kommer til at stige på sigt, og at pension er langsigtet.

• Hvordan påvirkes pensioner under udbetaling?

Din udbetaling fortsætter uændret resten af 2020. Ved årsskiftet fastsætter vi på baggrund af afkastet for 2020 størrelsen af din udbetaling for 2021.

• Bør jeg ændre noget ved min investeringsprofil eller garanti pga. den nuværende krise?

Vi anbefaler, at du holder dig i ro, holder dig til din investeringsstrategi og ikke går i panik. Vi arbejder på højtryk i Danica Pension for hele tiden at stille din pensionsopsparing bedst muligt, både når markederne gunstige og ugunstige.

• Jeg ønsker at ændre min investeringsprofil, hvordan gør jeg det?

Vi anbefaler som skrevet, at du forholder dig i ro og holder fast i din investeringsprofil. Men hvis du alligevel ønsker at ændre din investeringsprofil, bør du logge ind i din Netbank eller på Netpension og foretage ændringen dér.

• Jeg har en garanti på min pensionsordning, som er aktiv. Skal jeg gøre noget?

Vi anbefaler generelt i øjeblikket, at du ikke foretager ændringer. Men har du tilknyttet en garanti på din pensionsordning, handler det om dine personlige præferencer. Hvad vægter du højest – er det muligheden for større afkast men med større risiko for tab, eller ønsker du i højere grad at kende dine fremtidige garanterede udbetalinger?

• Hvorfor er der forskel i det beløb, I oplyser i et tilbud om udbetaling, og det beløb der bliver udbetalt til mig?

Grunden til, at der er forskel på beløbet i tilbuddet om udbetaling og det udbetalte beløb er, at der i øjeblikket er voldsomme udsving på de finansielle markeder.

Pensionsordninger er investeret ud fra den investeringsprofil, som vi har aftalt med dig som kunde. Når vi skal foretage en udbetaling til dig, sælger vi nogle af dine bagvedliggende investeringspapirer. I det tilbud, du har modtaget, har vi taget udgangspunkt i værdien af din opsparing på det tidspunkt, men som vi også har skrevet, er der en risiko for, at det tilbudte beløb kan ændre sig, som følge af udviklingen på de finansielle markeder. Det er derfor muligt, at du lige nu oplever, at der er en større forskel end normalt mellem det beløb, der fremgår af dit tilbud, og det beløb, du ender med at få udbetalt.

Vi kan desværre ikke tilbyde dig kompensation i forbindelse med dit kurstab, da en sådan kompensation vil ramme de øvrige kunder.

• Jeg vil gerne have min pensionsordning ud af aktiemarkedet. Hvordan gør jeg det hurtigst muligt?

Hvis du selv investerer din pensionsordning i Danica Link, kan du vælge at købe en dansk børsnoteret afdeling med lav risiko. Hvis du generelt gerne vil kunne købe og sælge hurtigt, skal du vælge børsnoterede danske investeringsforeninger, som kan strakshandles, normalt fra klokken 10 til 17. Nogle af Investeringsforeningerne suspenderer deres fonde fra tid til anden, så vær opmærksom på, om der er mulighed for strakshandel.

Har du Danica Balance, er det Danica Pension, der forvalter dine investeringer, og derfor kan du ikke foretage dig andet end at skifte investeringsprofil, hvilket normalt tager et par dage. Men igen – vi anbefaler, du holder dig i ro og holder dig til din strategi.

• Jeg vil gerne ud af markedet og lægge mine investeringer i min pensionsordning om til kontanter?

Det er desværre ikke muligt. Du kan eventuelt vælge at skifte til et produkt med lavere risiko. Og hvis du selv investerer, kan du vælge at investere i mindre risikofyldte aktiver såsom forskellige obligationsfonde.

• Jeg ønsker selv at handle. Hvordan gør jeg det?

Det hurtigste og nemmeste er at logge ind i din Netbank eller på Netpension og foretage handlen.

• Hvorfor kan jeg ikke handle?

Mange af de børsnoterede investeringsforeninger, som normalt kan strakshandles, suspenderer deres fonde i kortere eller længere perioder. Det kan være i et par timer fra morgenstunden eller ved meget store kursbevægelser, men det kan også være i hele dage. Disse suspenderinger er uden for Danica Pensions kontrol.

Strakskurser på Link stilles kun mellem kl. 10.00 og 17.00. På Select følger strakskurser bankens alm. regler for Netbank.

• Ved køb og salg af værdipapirer kan der opstå skævvridning af handelsafregning. Det ses primært på Link/Select-handler (dog ikke strakshandler) og depottilpasninger på Danica Balance. Hvorfor det?

På tidspunktet, hvor handlerne oprettes, bliver salgshandelsbeløb/stykantal omregnet ud fra sidst kendte kurs. For dette handelsbeløb omregnes derefter til køb af et antal stk i den ønskede nye fond, igen ud fra sidst kendte kurs. Når kursdagen oprinder, og kurserne har bevæget sig væsentligt, som det er sket i den seneste tid som følge af Coronakrisen med kursfald til følge, opstår der en skævvridning i afregningen, fordi der blevet købt for mange stk ind i forhold til det faktiske handelsbeløb. Det kan give et underskud på kontantkontoen. Afhængig af hvordan kurserne bevæger sig, kan det også være et plus.

Du skal ikke bekymre dig om et eventuelt overtræk på kontoen. Der er ingen minusrente på denne. Saldoen på kontoen ”opsamles” på et tidspunkt, enten ved en handelsimpuls, eller ved at den månedlige kørsel til opsamling af kontantsaldo (sker den 12. bankdag i måneden).

Danica Pension hovednummer 70 11 25 25
  • Åbningstider Mandag til fredag 8.30 - 15.00
Telefonsamtaler kan blive optaget og gemt til brug for dokumentation og sikkerhed
Healthcare 70 25 02 03
Ved dødsfald
Grundet coronavirussen har vi nye, midlertidige åbningstider

• Ring til os
    Danica Pension hovednummer 70 11 25 25
    Healthcare 70 25 02 03
    Ved dødsfald
    Grundet coronavirussen har vi nye, midlertidige åbningstider

• Book møde

Book et onlinemøde med os

Du booker mødet ved at vælge, hvornår du vil mødes, og hvem du vil mødes med.

Når du har booket mødet, får du en bekræftelse, og har vi spørgsmål, kontakter vi dig inden mødet.

• Skriv til os

Spørsmål, ros og klager

Vi vil gjerne høre fra deg - om du har gode ideer, noe du vil klage på eller bare stille et spørsmål.

Meget kan ændre sig på et år. Passer din pension til dit liv?