”I foråret var coronapandemien og dens følger en form for et chok, som fik os alle helt op højeste gear for at vende vores arbejds- og privatliv til den helt nye situation. I en sådan tilstand kan vi som mennesker og medarbejdere klare rigtig meget, men det er tidsbegrænset. Det var en hård sprint, som mange overkom sammen, men nu er vi midt i et udmagrende maraton,” siger Camilla Thind Sunesen og fortsætter:
Det unormale er blevet normalt
”Situationen her efter sommerferien er helt anderledes. Det unormale er blevet normalt og hverdag, og vi ved ikke,
hvor længe det står på. Netop varigheden og uvisheden samtidig med at mørket trænger på, kan meget nemt dæmpe
motivationen, trivslen og produktiviteten hos mange, og derfor er det vigtigt, at man tager hånd om den og handler
på det,” siger hun.
Danica Pension har siden statsminister Mette Frederiksens pressemøde i slutningen af oktober modtaget stadig flere henvendelser fra
HR-chefer i virksomheder, som har bedt om hjælp til at holde motivationen oppe i virksomhederne. Derfor har Danica
Pension samlet en række råd til både medarbejdere og ledere.
Bevægelse og frisk luft
”Rigtig mange af de medarbejdere, som arbejder hjemme, tilbringer rigtig mange timer foran skærmen i de samme rammer
hver dag. Det kan være hårdt i længden. Derfor er et af vores råd, at man skal sørge for at komme ud og få frisk
luft mindst én gang i løbet af hver arbejdsdag. I det hele taget opfordrer vi til aktive pauser, som kan være alt
fra træning på stuegulvet eller en rask gå- eller løbetur i frokostpausen. Det bryder ensformigheden,” siger Camilla
Thind Sunesen.
”På den mere mentale del, er det vigtigt fortsat at bidrage til og dyrke fællesskabet. Gør lidt ekstra for, at I får
nogle sjove og hyggelige oplevelser sammen. Indkald til virtuel fredagsbar eller julefrokost. Det samme gør sig
gældende, når det kommer til at drage omsorg for andre. Ring til dine kolleger og spørg, hvordan de har det. Det har
både en positiv indvirkning på din kollega og dig selv og dermed også virksomheden.”
Ekstra tydelig kommunikation
Også for ledere er situationen udfordrende. Hvor man normalt kan se sine medarbejdere i øjnene og tolke deres
kropssprog, står den nu for mange på distanceledelse, hvor det er langt sværere at fornemme, hvordan ens
medarbejdere har det.
”Tydelig kommunikation er kun blevet endnu vigtigere for ledere. Mange ting kan desværre misforstås over mail,
telefon og Teams-møder. Derfor er det ekstra vigtigt at tænke over, hvad man som leder siger og udstråler og spørge
en ekstra gang, om medarbejderne har forstået budskaberne, ” siger Camilla Thind Sunesen og fortsætter:
”I samme spor er det vigtigt, at man som leder husker at give den samme mængde eller måske endda mere ros, end man
gør til hverdag. Den ros og anerkendelse, man før gav over frokosten eller ved kaffemaskinen, skal man huske at give
på andre måder – eks. ved at ringe.