Jeg har spørgsmål til udbetaling af min pension
- Hvad sker der, når jeg skal have min pension udbetalt?
- Hvad skal jeg gøre, når jeg får et udbetalingsbrev?
- Hvad sker der, hvis I ikke hører fra mig?
- Hvordan kan jeg følge med i min udbetaling?
- Hvordan ændrer jeg mit kontonummer?
- Hvordan forlænger jeg udbetalingen af min ratepension?
- Hvad gør jeg, hvis jeg mangler min police?
-
Hvad sker der, når jeg skal have min pension udbetalt?
Vi sender dig et brev cirka tre måneder før den aftalte udbetaling af pensionen. Her fortæller vi om dine muligheder og om, hvor meget du vil få udbetalt, hvis du begynder udbetalingen.
På netpension kan du altid følge udviklingen i din opsparing og se, hvor meget du står til at få udbetalt. -
Hvad skal jeg gøre, når jeg får et udbetalingsbrev?
Ønsker du at få udbetalt din pension, skal du blot give os besked inden for den tidsfrist, der står i brevet.
Du finder et svarkort i det brev, som vi sender dig cirka tre måneder før, den aftalte udbetaling skal begynde. Du kan udfylde og sende svarkortet digitalt til os her. Har du ikke mulighed for at sende digitalt, kan du også sende svarkortet med posten til Danica, Bernstorffsgade 40, 1577 København V, mærket ”Udbetaling”. -
Hvad sker der, hvis I ikke hører fra mig?
Hører vi ikke fra dig, udsætter vi udbetalingen af din pension i foreløbigt ét år. Du kan dog stadig få din pension udbetalt, hvis du ønsker det. Du skal blot kontakte os, hvorefter vi sender dig et nyt udbetalingsbrev. -
Hvordan kan jeg følge med i min udbetaling?
Du kan finde oplysninger om din udbetaling i netpension.
1. Log på netpension
2. Klik på 'Dine udbetalinger'
Den 5. sidste hverdag i måneden kan du se, hvad du får udbetalt i den kommende måned. Du kan også se, hvad du har fået udbetalt før og efter skat i år og sidste år.
-
Hvordan ændrer jeg mit kontonummer?
Vi udbetaler normalt til din NemKonto. Derfor behøver du ikke give os besked, hvis du skifter bank.
Ønsker du at benytte et andet kontonummer end din NemKonto, skal du blot udfylde og indsende denne blanket.
Du kan scanne den udfyldte blanket og sende den digitalt via kontakt os.
-
Hvordan forlænger jeg udbetalingen af min ratepension?
På en ratepension kan du forlænge udbetalingsperioden, selvom den allerede er under udbetaling. Det kan ske ved første forfald i et kommende kalenderår. Forlængelsen kan ske indtil det år, hvor du fylder 90. Ønsker du et tilbud på forlængelse af din ratepension, vil vi gerne høre fra dig i løbet af oktober måned.
Ændrer du udbetalingsperioden, vil dine nuværende udbetalinger fortsætte året ud, og der sker en omberegning af udbetalingen med virkning fra 1. januar det efterfølgende år. Vi kan tidligst beregne udbetalingens størrelse tre måneder før denne dato og sender dig derfor en oversigt over udbetalingerne i løbet af oktober.
Du er altid velkommen til at kontakte os, hvis du ønsker at forlænge din pension. -
Hvad gør jeg, hvis jeg mangler min police?
Du kan opleve, at vi beder dig aflevere den originale police, fordi den er et værdipapir, som kan pantsættes. Vi skal derfor være sikre på, at der ikke er andre, som har krav på udbetalingen.
Har du ikke længere den originale police, kan du udfylde en blanket, hvor du skriver under på, at den er blevet væk. Du finder blanketten her.
Derefter kan vi udbetale beløb på op til 200.000 kroner. Beløb herover vil blive indbetalt til en spærret konto, hvorfra du kan få pengene udbetalt efter seks til ni måneder, når vi er sikre på, at der ikke er andre, som har krav på en del af udbetalingen.
Vi har samlet en række gode råd og inspiration til dig, der er på vej på pension.