Ændringer i jobsituationen

  • Jeg har fået nyt arbejde

    Et nyt job vil ofte betyde en justering af lønnen. Her er det vigtigt at undersøge, om du fortsat sparer rigtigt op. Det er også en god ide at tjekke, om du har sikret dig selv og dine nærmeste tilstrækkeligt, hvis du skulle miste erhvervsevnen og ikke længere kan arbejde.

    Hvis der følger en pensionsordning med dit nye job:

    Det er altid vigtigt at tage stilling til, om det kan betale sig at samle dine ordninger. Samler du, får du ofte et bedre overblik over din pension og undgår at betale for meget i administrationsomkostninger.

    Er der ingen pensionsordning i det nye job, kan du fortsætte med at spare op og beholde dine forsikringer til fordelagtige priser og vilkår hos os.

  • Hvordan indbetaler min nye arbejdsgiver til min pension? 

    Hvis du har en pensionsordning hos os, og din nye arbejdsgiver ikke har en aftale med os, er det vigtigt at du kontakter os, så vi kan få tilpasset din ordning.

    Får du spørgsmål fra din arbejdsgiver til, hvordan de skal indbetale til din pensionsordning hos os, kan du læse mere om det her
  • Jeg har ikke et nyt job på hånden

    Hvis du er stoppet i dit gamle job og endnu ikke ved, hvad fremtiden byder, skal du indenfor tre måneder tage stilling til, hvad der skal ske med din nuværende opsparing og dine forsikringer.

    Du kan udsætte indbetalingerne til din pensionsordning og ofte beholde dine forsikringer i op til et år, hvis du har sparet nok op. Når du så skal betale igen, trækker vi det beløb du skylder fra din opsparing, og du skal ikke give os nye oplysninger om dit helbred. Skattefrie forsikringer skal du betale med det samme, hvis du vil beholde dem.

    Du er altid velkommen til at kontakte os på 70 11 25 25. Så får du en personlig rådgivning og anbefaling.

    Du kan også finde hjælp til at håndtere din pensionsordning her

  • Jeg vil stoppe indbetalingerne

    Ønsker du at stoppe indbetalingerne til din ordning, uden samtidig at få den nuværende opsparing udbetalt, skal du blot give os skriftlig besked herDu kan dog ikke stoppe indbetalingerne til en obligatorisk firmapension.

    Stopper du indbetalingerne til en ordning, der indeholder forsikringer, falder forsikringerne væk. Har forsikringerne opsparet en værdi, sætter vi værdien ind på din opsparing.

    Hvis du senere vil indbetale igen, skal du give os nye oplysninger om dit helbred, ligesom du vil få nye priser og vilkår.

  • Jeg har fået en invitation til PensionsStart

    I invitationen finder du et link og oplysninger om, hvordan du gennemfører PensionsStart.

    Du kan læse mere om, hvordan PensionsStart fungerer på denne side.
  • Jeg vil gerne have et møde med en rådgiver

    Du kan nemt booke et telefon- eller netmøde med en pensionsrådgiver her. Ønsker du en anden mødetype, så kontakt os på 70 11 25 25.
  • Jeg vil gerne samle mine pensionsordninger i Danica Pension

    Er du allerede kunde hos os, anbefaler vi dig at tage et PensionsTjek. Når du giver os adgang til oplysninger fra PensionsInfo, kan vi give dig en klar anbefaling af, om du med fordel kan samle dine ordninger hos os.

    Er der særlige forhold i ordningerne, som vi gerne vil undersøge nærmere, kontakter vi dig.

    Hvis du endnu ikke er kunde hos os eller har spørgsmål om at samle dine ordninger, er du altid velkommen til at kontakte os på 70 11 25 25.

  • Jeg er blevet selvstændig

    Gennem vores samarbejdspartner Pension for Selvstændige kan du som selvstændig opnå særligt fordelagtige vilkår, når det gælder din pensionsordning.

    Læs mere om Pension for Selvstændige her eller ring til os på 45 12 59 02.

  • Kan min nye arbejdsgiver overtage indbetalingen til min pensionsordning i Danica? 

    Ja, vi skal blot bruge nogle få oplysninger fra dig:

    • Din stillingsbetegnelse og din løn i det nye job
    • Din nye arbejdsgivers navn og CVR-nr.
    • Hvornår skal din nye arbejdsgiver overtage indbetalingen?
    • Og hvor stor vil indbetalingen være (i procent af lønnen)?

    Du kan give os besked skriftligt eller via 70 11 25 25.

    Du er som altid velkommen til at kontakte os, hvis vi kan hjælpe med rådgivning.

  • Jeg er sygemeldt 

    Bliver du midlertidigt sygemeldt eller langtidssygemeldt, vil der ofte være hjælp at hente med forsikringerne i din pensionsordning.

    Kontakt os på 45 13 22 98 – vi står klar til at guide dig.

  • Jeg overvejer at gå på pension

    Der melder sig mange spørgsmål, når du nærmer dig livet efter arbejdslivet. Vi hjælper dig med at træffe de beslutninger, som passer til dine planer.

    Du kan finde inspiration og gode råd under På vej på pension.

Meget kan ændre sig på et år. Passer din pension til dit liv?

Indholdet hentes
Show more rows: All table rows are already visible for screen readers.
Show less rows: All table rows are already visible for screen readers.