Hvis din medarbejder er sygemeldt
Der er meget, du som leder skal forholde dig til, hvis din medarbejder bliver sygemeldt. Her kan du se de typiske trin under en længere sygemelding.
Er du interesseret i mere information om, hvad du som leder skal gøre under en medarbejderes sygemelding?
Sådan får du hjælp
Er du i tvivl, om hvad du som leder skal, hvis en medarbejder bliver syg, kan du altid få hjælp og sparring hos Health Care Erhverv på 45 13 17 17.
Her kan du få hjælp af specialister til at håndtere alt omkring en sygemeldt medarbejder.
Sådan får din medarbejder hjælp
Anbefal din medarbejder at anmelde sin skade online. Så sikrer vi, at din medarbejder får den rette behandling.
Din medarbejder kan læse mere om sin sundhedssikring her.
Hvad skal du gøre, hvis en medarbejder er sygemeldt?
-
-
Den første uge - Bevar den gode dialog
Tag hånd om det praktiske, og aftal, hvornår I skal tales ved igen. -
De første 2-3 uger - Hold samtale om sygefravær (lovpligtig)
Senest fire uger efter din medarbejders første sygefraværsdag skal I have holdt den lovpligtige samtale om sygefravær. -
Efterfølgende uger - Anmeld sygdom
Senest 5 uger efter din medarbejders første sygefraværsdag skal du eller din HR-afdeling anmelde sygdommen på www.virk.dk, så medarbejderen får ret til sygedagpenge. -
Vigtigt - Husk HR eller en personaleansvarlig på at give os besked
I skal kontakte os, for at sikre at Tab af Erhvervsevne-forsikringen sættes rettidigt i gang.
Læs også
Guide til, hvordan en medarbejder kommer godt tilbage efter en sygemelding
Opdag strategier for en problemfri tilbagevenden til arbejdet efter medarbejderfravær, og sikrer en problemfri integration i arbejdspladsen.
Mistrivsel
Udforsk anvendelige strategier for at forebygge dårlig mental trivsel i dit team.
Sådan hjælper vi jer med at skabe en sundere arbejdsplads
Med Danicas sundhedstilbud er du dækket med effektiv forebyggelse, hurtig behandling og vedvarende opfølgning.