Hvis din medarbejder er sygemeldt

Der er meget, du som leder skal forholde dig til, hvis din medarbejder bliver sygemeldt. Her kan du se de typiske trin under en længere sygemelding.

Er du interesseret i mere information om, hvad du som leder skal gøre under en medarbejderes sygemelding?

Hent folderen

Sådan får du hjælp

Er du i tvivl, om hvad du som leder skal, hvis en medarbejder bliver syg, kan du altid få hjælp og sparring hos Health Care Erhverv på 45 13 17 17.

Her kan du få hjælp af specialister til at håndtere alt omkring en sygemeldt medarbejder.

Sådan får din medarbejder hjælp

Anbefal din medarbejder at anmelde sin skade online. Så sikrer vi, at din medarbejder får den rette behandling.

Din medarbejder kan læse mere om sin sundhedssikring her.

Hvad skal du gøre, hvis en medarbejder er sygemeldt?

  • Første sygedag - Henvis til hjælp

    Fortæl din medarbejder, hvor han eller hun kan få hjælp til behandling via sundhedspakken eller sundhedssikringen hos os.
  • Den første uge - Bevar den gode dialog

    Tag hånd om det praktiske, og aftal, hvornår I skal tales ved igen.
  • De første 2-3 uger - Hold samtale om sygefravær (lovpligtig)

    Senest fire uger efter din medarbejders første sygefraværsdag skal I have holdt den lovpligtige samtale om sygefravær.
  • Efterfølgende uger - Anmeld sygdom

    Senest 5 uger efter din medarbejders første sygefraværsdag skal du eller din HR-afdeling anmelde sygdommen på www.virk.dk, så medarbejderen får ret til sygedagpenge.
  • Vigtigt - Husk HR eller en personaleansvarlig på at give os besked

    I skal kontakte os, for at sikre at Tab af Erhvervsevne-forsikringen sættes rettidigt i gang.

Læs også


En god pensionsordning gør din virksomhed til en endnu mere attraktiv arbejdsplads.

Indholdet hentes
Show more rows: All table rows are already visible for screen readers.
Show less rows: All table rows are already visible for screen readers.