Resultatet for første halvår hos Danica Pension er 949 millioner kroner før skat, sammenlignet med 689 millioner kroner for samme periode sidste år. Forbedringen skyldes primært en markant forbedring af et i forvejen positivt investeringsresultat. For kunderne i hovedproduktet Danica Balance har udviklingen betydet et afkast på 20,1 milliarder kroner.

CEO for Danica Pension, Mads Kaagaard, udtaler:

”Jeg er meget glad for, at vi har leveret et højt afkast til vores kunder, der er med til at give en ekstra tryghed i deres hverdag. Samtidig opnår vi et tilfredsstillende overskud, hvilket vidner om en sund forretning i vækst.”

Ekstraordinære afkast fra stigende markeder

Kunder hos Danica Pension med middel risiko og 20 år til pension har fået et afkast på 9,4 procent i første halvår. Denne type kunder har i løbet af de seneste fem år oplevet et afkast på 43,5 procent efter omkostninger. I 2024 er det især aktiemarkederne, der har bidraget til de høje afkast, og Danica Pensions portefølje har draget fordel af at være fornuftigt eksponeret mod de vigtigste sektorer. På længere sigt har Danica Pensions afkast også haft gavn af en bred eksponering mod alternative investeringer.

”I første halvår placerer vi os i toppen af afkast for kommercielle selskaber, og vores investeringsstrategi har vist sig at være særdeles gunstig for vores kunder over lang tid. Samtidig har vi kunnet sænke vores investeringsomkostninger, der stiller vores kunder endnu bedre i fremtiden,” siger Mads Kaagaard.

Flere kunder, stigende kundetilfredshed

Indbetalingerne er i første halvår vokset med 8 procent fra 20.052 millioner kroner til 21.570 millioner kroner, drevet frem af en nettotilgang af 1.284 nye virksomhedskunder og selvstændige virksomheder.

”Vi står stærkt i markedet, understøttet af afkast i toppen af markedet, bredt favnende sundhedsløsninger og kundevenlige, digitale løsninger . Så jeg er meget tilfreds med, at vi kan fremvise vækst, og at de nuværende kunder udtrykker tilfredshed med vores samlede indsats,” siger Mads Kaagaard.

Kundetilfredsheden bliver løbende målt af analysevirksomheden Aalund, hvor Danica Pension ligger på førstepladsen for privatkunder og for virksomhedskunder med over 50 medarbejdere.

Flere skader giver fortsat underskud i syge- og ulykkesområdet

Forsikringsresultatet for syge- og ulykkesområdet viser et tab på 329 millioner kroner, en forværring fra 261 millioner kroner i samme periode sidste år. Denne negative tendens er drevet af en vedvarende stigning i langtidssygemeldinger. Dog er der sket en forbedring fra første til andet kvartal i 2024, hvor underskuddet er aftaget fra 219 millioner kroner til 111 millioner kroner, hvilket skyldes, at stigningen i antallet af skader har været aftagende.

Inklusive investeringsresultatet er underskuddet i første halvår på 341 millioner kroner i forhold til 321 millioner kroner for samme periode sidste år.

”Vi har en vigtig rolle i samfundet i forhold til at hjælpe et stigende antal danskere, som desværre kæmper med mentale problemer, der resulterer i flere langtidssygemeldinger. Dog kan vi se, at stigningen er aftagende, hvilket giver et lys for enden af tunnelen. Og vi følger fortsat vores langsigtede plan for at skabe balance på området i 2025,” forklarer Mads Kaagaard.

Danica Pensions plan for syge- og ulykkesområdet indeholder blandt andet en målsætning om at kunne hjælpe endnu flere kunder tilbage fra sygdom, ved at alle kunder kan modtage behandling i brede og dybdegående forløb, samt en løbende justering af priserne på området, så udgifter og indtægter balancerer samlet set.

Høj efterspørgsel efter nye løsninger til hele familien

Der er hos Danica Pensions kunder stor efterspørgsel på at få hjælp til udfordringer i familielivet ofte relateret til barnets mentale trivsel. Danica Pension har derfor indført en række nye tiltag på familieområdet i form af den forebyggende løsning
’Familierådgivning’, samt ’FamilieIndsats’, der giver en hurtig og omfattende hjælp til hele familien, når skaden er sket.

”Vores kunders familier er fundamentet for et velfungerende arbejdsliv, og vi ser i stigende grad problemer relateret til børns mistrivsel. Men vi er kommet den udvikling i møde i form af nye løsninger, der tager udgangspunkt i at hjælpe hele kundens familie,” siger Mads Kaagaard.

Stor stigning i solvensgrad

Danica Pensions solvensdækning er i første halvår steget til 217 pct. fra 170 pct. ved udgangen af 2023, hvilket vidner om et meget stærkt fundament under forretningen. Den væsentligste årsag til stigningen i solvensdækningen skyldes en ændret metode for, hvorledes den tabsabsorberende effekt fra udskudte skatter kan indregnes i solvenskapitalkravet, opgjort i overensstemmelse med reglerne i Solvency II.
 1. halvår 20241. halvår 2023
Indbetalinger, milliarder kroner21,620,1
Afkast af kundemidler – Danica Balance Mix med middel risiko og 20 år til pensionering, procent9,46,1
Afkast af kundemidler – Danica Pension Traditionel, procent-0,30,2
Afkast af kundemidler – Danica Pension Traditionel efter ændring i merhensættelser, procent
0,70,8
Resultat før skat, millioner kroner
Pensionsformue, milliarder kroner467

Hent pressemeddelelsen som PDF
Press release in English

For mere information kontakt presseansvarlig Nikolai Johnsen på +45 23 32 11 63 eller nikjo@danicapension.dk.