Resultatet for første ni måneder hos Danica Pension lyder på 1.407 millioner kroner før skat sammenlignet med 922 millioner kroner for samme periode sidste år. Det skyldes primært en fortsat forbedring af et i forvejen positivt investeringsresultat.

”Årets første ni måneder har været gode for vores kunder, der har fået et markant løft af deres opsparing gennem et højt afkast. Samtidig er det ganske tilfredsstillende, at vi leverer et overskud på 1,4 milliarder kroner og en vækst på 10 procent,” siger Mads Kaagaard, der er CEO i Danica Pension.

En investeringsstrategi i medvind 

Kunder hos Danica Pension med middel risiko og 20 år til pension har fået et afkast på 12,3 procent i de første ni måneder, hvilket er det næsthøjeste af alle kommercielle selskaber.

I alt har Danica Pensions investeringer givet et afkast til kunderne på 28 milliarder kroner i alt i årets ni første måneder.

”Vi fortsætter med at levere høje afkast til vores kunder, fordi vi har en investeringsstrategi, der fungerer på den lange bane. Vores aktieinvesteringer har i en lang periode klaret sig bedre end det sammenlignelige verdensindeks, og med faldende renter har obligationssiden også haft gunstige vilkår. De seneste fem år har budt på mange, kraftige udsving i markederne, men på trods af det, har en typisk kunde fået forrentet deres opsparing med 43,7 procent, og det giver dem gode forudsætninger for en tryg, økonomisk fremtid,” siger Mads Kaagaard.

Flere tilfredse kunder

Indbetalingerne er i årets første ni måneder vokset med 10 procent i forhold til samme periode sidste år fra 29.458 millioner kroner til 32.483 millioner kroner, båret frem af en nettotilgang af 3.134 nye virksomhedskunder og selvstændige erhvervsdrivende.

”Lige nu er der hårdere konkurrence om udbuddene end nogensinde før, og derfor er jeg meget glad for at få så mange positive tilbagemeldinger fra eksisterende og nye virksomhedskunder. Vores rolle er at lægge et godt fundament for deres medarbejderes økonomi, sundhed og fremtid, og der står vi et meget stærkt sted i markedet,” siger Mads Kaagaard.

Kundetilfredsheden bliver løbende målt af analysevirksomheden Aalund, hvor Danica Pension ligger på førstepladsen for privatkunder og for virksomhedskunder med over 50 medarbejdere.

Bedre reaktivering og højere priser peger mod et SUL-resultat i balance i 2025

I tredje kvartal har Danica Pension foretaget yderligere hensættelser til fremtidige udgifter på SUL-området, hvilket har påvirket resultatet negativt. Herudover er området fortsat negativt præget af stigende udgifter fra antallet af langtidsskader.

Området er dog på vej mod et balanceret leje blandt andet på grund af en stagnerende udvikling i antallet af nye skader, samt flere kunder, der ved hjælp af Danica Pensions sundhedstilbud, bliver raske og kommer tilbage på job.

”Vi er stolte af vores sundhedsløsninger i Danica Pension, og jeg er glad for at se, at vi har hjulpet så mange danskere med at få det bedre i år. Der er meget snak og debat om SUL-området i branchen og i medierne, og det er også et stort fokus i vores hus. Men vi husker også på, at der bag den negative udvikling i tallene gemmer sig en historie om rigtige mennesker, som har haft brug for vores hjælp,” siger Mads Kaagaard og fortsætter:

”SUL-området nærmer sig balance i 2025, også selvom tallene endnu ikke viser det i 2024. Noget af det vi er lykkedes med indtil videre i år er at genforhandle en række kontrakter, hvor jeg mener, vi har sat nogle priser, der er i balance med udgifterne. Derfor peger alt på en forbedret fremtidig drift på det område. Men jeg er selvfølgelig ikke tilfreds, før tallene viser samme historie.

”Antallet af kunder, der er blevet raske og er kommet tilbage på job også kaldet reaktiveringer, steg i forhold til samme periode sidste år med 21 procent på baggrund af en intensiveret, forebyggende og behandlende indsats på sundhedsområdet. Flere kunder i Danica Pension får i dag hjælp gennem en tidlig indsats, idet brugen af Sundhedspakken i tredje kvartal er steget med 40 procent siden samme periode sidste år.

Forsikringsresultatet for syge- og ulykkesområdet viser et tab på 676 millioner kroner mod 428 millioner kroner i samme periode sidste år. Inklusive investeringsresultatet er underskuddet i årets første ni måneder på 632 millioner kroner i forhold til 491 millioner kroner for samme periode sidste år.

Resultater1.-3. kvartal 20241.-3. kvartal 2023
Indbetalinger, milliarder kroner32,529,5
Afkast af kundemidler – Danica Balance Mix med middel risiko og 20 år til pensionering, procent12,34,7
Afkast af kundemidler – Danica Pension Traditionel, procent2,8-0,9
Afkast af kundemidler – Danica Pension Traditionel efter ændring i merhensættelser, procent
3,00,6
Resultat før skat, millioner kroner
1.407922
Pensionsformue, milliarder kroner480
423

Hent pressemeddelelsen som PDF
Press release in English


For yderligere kommentarer, kontakt venligst, pressechef Nikolai Johnsen:
+45 23 32 11 63
nikjo@danicapension.dk.