Det hybride arbejdsliv

Der var et arbejdsliv før corona, der opstod et nyt under pandemien, og nu kan du sammen med din leder skabe et mere fleksibelt arbejdsliv baseret på de erfaringer, I har gjort jer – et hybridt arbejdsliv, hvor du er i balance.

Vi er nu kommet til det, mange har ventet længe på – vi er fysisk tilbage på arbejdspladsen. Men din arbejdsplads er sandsynligvis ikke ligesom, du husker den. I mange virksomheder er man gået over til at tilbyde medarbejdere en mere hybrid og fleksibel arbejdsdag, hvor medarbejderen i højere grad selv vælger både tid og sted for arbejdet.

Her på siden kan du finde anbefalinger, videoer og lydfiler, der kan hjælpe dig med at opnå fysisk og mentalt overskud.

Du finder vores bedste anbefalinger til, hvordan du får mest muligt ud af dit "nye" hybride arbejdsliv lige nedenfor. Anbefalingerne er lavet i samarbejde med Hybridledelse.dk.


Download pdf med gode råd
  Download pdf in English

 

1. Sæt klare rammer mellem arbejde og hjemmetid

Når du arbejder hjemmefra, er der risiko for, at arbejde og fritid flyder sammen. Det er fint at have fleksibiliteten, men det er farligt, hvis du fjerner muligheden for at lade batterierne op. Vi anbefaler, at du skaber en fast struktur for dit arbejde, og at du holder dig inden for din arbejdstid. Måske virker det for dig at gå en tur, når du får fri, så du på den måde mentalt lukker arbejdsdagen ned.

 

 

2. Hvor løser du opgaven bedst?

For mange er hjemmearbejde godt, når opgaven kræver fordybelse og fokus. Ved andre arbejdsopgaver, kan det være langt mere effektivt at være fysisk sammen. Det gælder for eksempel ved udviklings- og innovationsopgaver. Overvej, hvilke opgaver du bedst løser alene derhjemme og hvilke, der bedste egner sig til at blive løst i fællesskabet på kontoret. Afstem det gerne med din leder.

 

3. Hvornår er du en succes?

Når teamet arbejder hybridt, kan din leder sommetider føles lidt længere væk. Derfor kan det være en god idé at spørge ind til din leders forventninger i forbindelse med prioritering af arbejdsopgaver, succeskriterier samt arbejdstid og sted. Synliggør dit arbejde over for din leder, og efterspørg eventuelt hyppigere opfølgninger end tidligere. Vær ærlig også om de ting, du har svært ved.

 

 

4. Vær nærværende i møderne

Når I har møder, hvor nogle deltager virtuelt og andre er fysisk tilstede, skal det hybride samarbejde stå sin prøve. Er du fysisk til stede i mødelokalet, så husk at inkludere dine kolleger, der sidder hjemme. Placér dig, så skærmen er en naturlig del af mødebordet, og husk undervejs at stoppe op, og inkluder dem, der er på virtuelt. Er du selv på virtuelt, så vær mentalt til stede i mødet. Hvis du læser mails eller arbejder på andre ting under mødet, er det svært at kræve, at andre skal huske at inkludere dig.

 

5. Vær en god kollega, og husk at inkludere alle

Er du kollegaen, som er tilstede på kontoret, kan du gøre en stor forskel for dem, der sidder hjemme. Hvis dialogen om emnet fra mødet er fortsat ved kaffemaskinen, så husk at opdatere dine kolleger bagefter. 

 

6. Vær ekstra opmærksom på nye kolleger

Det er ofte svært at være den nye på kontoret, og det er ikke nemmere, når vi arbejder fra forskellige steder og på forskellige tidspunkter. Tidligere ville det falde naturligt at invitere den nye kollega på kaffe eller med til frokost – det er måske ikke i lige så høj grad som tidligere en mulighed. Derfor anbefaler vi, at I sætter ekstra fokus på onboarding og inklusion af nye kollegaer. Måske er der behov for, at I er mere på kontoret i starten, og at I bruger ekstra tid på det uformelle ved det ugentlige teammøde. Skab stærke bånd til din nye kollega. Det styrker sammenhængskraften og får de nye kollegaer hurtigere ombord.

 

7. Husk at prioritere de uformelle samtaler

Uformelle samtaler er aldrig spild af tid. Det er her, man lærer sine kollegaer bedre at kende, bliver bedre til at kommunikere og forebygger potentielle fremtidige konflikter. Prioriter de uformelle samtaler, også når du arbejder hjemmefra. Samvær kan med fordel struktureres, for eksempel ved at skemalægge social tid. 

Bevægelse i din arbejdsdag

På en travl og lang arbejdsdag kan mange af os godt forfalde til at sidde uhensigtsmæssigt på kontorstolen og glemme at bevæge os.
Det kan give fysisk ubehag og særligt ryg, skulder og nakke er ofte der, hvor vores kunder beklager sig over smerter.

Tænker du over, om du sidder ergonomisk godt? Og får du i løbet af din arbejdsdag afsat tid til at bevæge dig, stå op eller gå en tur?
Her er fire korte film, der viser, hvordan du skal sidde og stå i løbet af en arbejdsdag.

 

Variation og bevægelse, når du arbejder

1477eb2f-00090256-346b3815

 

Når du arbejder siddende

fc7abf6e-00090256-f02117ef

 

Når du arbejder stående

0704261b-00090256-09ba667a

 

Variation og bevægelse

c6a6c4c9-00090256-7b02daf6

 

Den gode pause

Der er mange ting, du skal være opmærksom på i en travl hverdag. Én af dem er at holde pause, så du sænker dit stressniveau og lader batterierne op igen.
Her får du vores råd til, hvordan du holder den gode pause.



Gå dig glad og sund

Allerede for 2.500 år siden sagde lægekunstens fader Hippokrates: "En gåtur er den bedste medicin", og vidste du, at en 30 minutters gåtur om dagen nedsætter risikoen for 35 sygdomme blandt andet kræft, demens og hjertesygdomme?

På vores side "Gå dig glad og slank" finder du gode råd til, hvordan du kommer i gang samt guidede lydfiler, du kan høre, mens du går.

Gå dig glad og sund her

 



Lyt dig til den gode pause

Vi har lavet en række lydguides, der kan hjælpe dig på vej til den gode pause. Her finder du blandt andet:

 

 

Sund Performance™

For at du kan holde dig mentalt rustet til en travl hverdag, er det vigtigt, at du kan fokusere, holde mentale pauser og prioritere dine opgaver. Vores koncept Sund Performance™ hjælper dig godt på vej.

Nedenfor finder du vores film om Sund Performance™, vores test, der kan fortælle dig, hvad du særligt skal være opmærksom på, foruden vores lydguides, der kan hjælpe dig på til et langt og sundt arbejdsliv.

1fd6bd5c-00090256-64806bee

 

Sund Performance™-test

Tag testen og få svar på, hvor god du er til at fokusere, prioritere og tage mentale pauser.
Du får også et træningsprogram, der gør det nemt at komme i gang med træningen.

Tag testen

Power Breaks

Mangler du inspiration til at få mere fysisk aktivitet ind i din arbejdsdag?

Vores træningsøvelser hedder Power Breaks. Øvelserne er udviklet sammen med træningseksperten Birgitte Nymann med henblik på at mindske de fysiske gener, der kan være i forbindelse med stillesiddende arbejde.

Du behøver hverken udstyr eller en jernkondi for at være med.

Kom i gang med Power Breaks

Meget kan ændre sig på et år. Passer din pension til dit liv?