Log på Netpension

For at logge på Netpension med MitID skal du have et aktivt MitID og et identifikationsmiddel.
Vær opmærksom på, at du administrerer dit MitID mitid.dk.

  • Netpension - log på med MitID

    Har du fået MitID, skal du bruge det, hver gang du logger på Netpension.

    Sådan gør du
    • Gå ind på vores hjemmeside danicapension.dk.
    • Klik 'Log på' øverst til højre.
    • Klik på 'Netpension - MitID'.
    • Indtast dit bruger-ID.
    • Klik 'FORTSÆT'.
    • Har du både en MitID app og en kodeviser eller -oplæser, får du nu mulighed for at skifte mellem de forskellige indentifikationsmidler nederst på log on-siden.

    • Hvis du godkender med MItID app
      • Åbn din MitID app og besvar anmodningen fra Danica Pension inden for fem minutter.
        Bemærk, at når du skal godkende med MitID app, får du ikke en notifikation, hvorigennem du kan åbne MitID appen automatisk. I stedet skal du selv gå ind i MitID appen for at åbne den.
      • Indtast din PIN-kode eller brug ansigtsgenkendelse/fingeraftryk i din MitID app.
      • Swipe i MitID appen for at godkende anmodningen fra Danica Pension.
      • Du er nu logget på.

    • Hvis du godkender med MitID kodeviser eller -oplæser
      • Har du ikke MitID appen, vil du i stedet blive bedt om at indtaste en kode fra din kodeviser eller -oplæser.
      • Derefter klik på 'FORTSÆT'.
      • Du er nu logget på.
  • Log på mobil- og tabletpension

    Mobilpension på mobil og tablet
    Åbn appen og log på med dit Mitid og vælg en pinkode. Du er nu logget på.

     

    Bemærk. Pinkode må ikke være 4 ens numre (1111) eller 4 fortløbende numre (5678, 8765). Pinkoden må heller ikke være cpr-nummer relateret, så man kan ikke bruge de første 4 cifre, de mellemste 4 cifre eller de sidste 4 cifre i cpr-nummeret.

    Hvis du glemmer din pinkode eller vælger at logge af app’en for f.eks. at skifte bruger, kan du nemt oprette en ny pinkode med MitID. Efter 120 dage skal du bekræfte din identitet med MitID.

  • MitID - fejl i bruger-ID

    Der kan være forskellige årsager til, at du får fejl i bruger-ID ved log-on.

    Det kan skyldes at: 
    • det bruger-ID du taster, ikke er korrekt 
    • dit MitID er blevet spærret.
    Har du glemt dit bruger-ID til MitID, kan du få det oplyst ved at scanne dit pas i MitID appen. Se hvordan.

     

    Kan du ikke scanne dit pas, kan du få udleveret dit bruger-ID i Borgerservice.

  • MitID appen vises ikke

    Når du skal godkende noget i MitID appen, får du ikke en notifikation, hvorigennem du kan åbne MitID appen automatisk. 

    I stedet skal du selv på din mobil eller tablet:
    • åbne MitID appen
    • logge på med adgangskode eller fingeraftryk/ansigtsgenkendelse.

    Herefter kan du med et swipe godkende anmodningen fra Danica Pension.

    På den måde minimeres risikoen for, at man som bruger uforvarende kommer til at godkende en handling med MitID, som man ikke selv har startet.

    Vær opmærksom, inden du swiper
    Når du swiper i MitID appen betyder det, at du udfører den handling, som du er i gang med, fx logge på Netpension eller godkende overførsel af penge. Hvis teksten i MitID app ikke svarer til det, som du ønsker at gøre, skal du straks afbryde din handling.

     

  • MitID kodeviser fejler

    Der kan være flere årsager til, at du får fejl ved indtastning af engangskoden fra din MitID kodeviser .

    Hvis der opstår en fejl i forbindelse med din kodeviser, kan det skyldes at:
    • der er tastet forkert kode 3 gange, og kodeviseren er spærret i en time.  Hvis du derefter igen tastet forkert 3 gange, spærres din kodeviser permanent, og du skal bestille en ny.
    • din kodeviser ikke er aktiveret.
    • det ikke er din egen kodeviser.
    • kodeviseren ikke vender korrekt. Det er vigtigt, at du vender kodeviseren, så knappen sidder til venstre.
    • du har mere end en kodeviser. Har du mere end en kodeviser, kan du prøve dig frem med de kodevisere du har. Husk du har 6 forsøg i alt før din kodeviser spærres permanent, og du skal bestille en ny kodeviser.
    Er din kodeviser blevet spærret permanent, skal du bestille en ny. Se hvordan.
  • Log af

    Mobilpension
    Ønsker du at logge af mobilpension, når du er færdig med at bruge appen, skal du gå tilbage til forsiden og trykke på 'Mere' i den nederste menu, og derefter trykke på 'Log ud'.

    Skal jeg huske at logge af?
    Logger du ikke selv af, vil mobilpension være logget på de næste 5 min. hvorefter appen automatisk logger af.
  • Automatisk logget af

    Hvorfor får jeg en advarsel om, at jeg vil blive logget af Netpension på grund af inaktivitet?
    Hvis du ikke har navigeret rundt mellem siderne i Netpension i 5 min. får du vist en advarsel om, at du snart bliver logget af på grund af inaktivitet.

    Advarslen giver dig mulighed for at forblive logget på, hvis du er i gang med noget, der ikke medfører navigation. Hvis det er tilfældet, skal du klikke på 'Fortsæt' for at forblive logget på.

    Du kan også logge af med det samme ved at klikke på 'Log af', hvis du er færdig med at bruge netpension. Hvis du ikke foretager dig noget, bliver du automatisk logget af inden for kort tid.

    Hvorfor bliver jeg automatisk logget af?
    Du bliver af sikkerhedsmæssige årsager automatisk logget af efter en periode med inaktivitet. Det sker for at undgå, at uvedkommende får adgang til din Netpension, hvis du har glemt at logge af.

Meget kan ændre sig på et år. Passer din pension til dit liv?