MitID adgangskode
Din adgangskode er en vigtig del af din sikkerhed, når du bruger MitID. Det er vigtigt, at du vælger en stærk adgangskode, som du kan huske.
Hvis du tror at andre har fået kendskab til din adgangskode til MitID, skal du med det samme ændre din adgangskode.
Læs mere om adgangskoder på MitID.dk
-
Glemt adgangskode
Hvis du har glemt din adgangskode til MitID, skal du have oprettet en ny. Du kan selv oprette en ny adgangskode på mitid.dk, hvis du fortsat har adgang til at logge på med fx MitID app på en anden mobil eller kodeviser eller -oplæser.
Sådan gør du- Log på Self-Service på mitid.dk.
- På forsiden vises en gul boks med teksten: 'Adgangskode. - Din adgangskode er spærret'.
- Klik på 'Opret ny adgangskode'.
- Sæt mærke ved 'Ja, jeg ønsker at oprette en ny adgangskode' og klik på 'Fortsæt'.
- Indtast ny adgangskode'.
- Du kan nu logge på med den nye adgangskode.
Har du ikke adgang til at logge på MitID med fx MitID app på din mobil eller tablet, skal du bestille en midlertidig aktiveringskode og genaktivere din adgangskode.
-
Spærret MitID adgangskode
Din adgangskode bliver spærret, hvis den bliver tastet forkert for mange gange.
Adgangskode bliver spærret i en time, hvis du taster forkert tre gange. Taster du forkert yderligere tre gange, bliver din adgangskode permanent spærret, og du skal oprette en ny.- Har du fortsat adgang til at logge på med MitID fra en mobil eller tablet med MitID appen, kan du genaktivere adgangskode ved at logge på mitid.dk.
- Er din adgangskode er blevet permanent spærret, skal du bestille en midlertidig aktiveringskode, før du kan oprette en ny adgangskode.
-
Genaktiver adgangskode
Er adgangskoden til din kodeviser eller -læser blevet spærret, skal den genaktiveres.
Har du fortsat adgang til at logge på med MitID med MitID appen
Sådan gør du- Log på Self-Service på mitid.dk.
- På forsiden efter log på vises en gul boks med info om at 'Adgangskode. - Din adgangskode er spærret'.
- Tryk på 'OPRET NY ADGANGSKODE'.
- Sæt markering ved 'Ja, jeg ønsker at oprette en ny adgangskode', og tryk 'FORTSÆT'.
- Angiv ny kode.
- Du kan nu logge på med adgangskode igen.
Har du ikke mulighed for at logge på MitID.dk
Har du ikke adgang til at logge på MitID med fx MitID app på din mobil eller tablet, skal du bestille en midlertidig aktiveringskode.
Sådan gør du- Når du har modtaget din midlertidige aktiveringskode, er du klar til at genaktivere din adgangskode.
- Gå til 'Aktivering af identifikationsmidler' på mitid.dk.
- Tryk på 'START AKTIVERING'.
- Indtaste dit 'Bruger-ID' og tryk 'NÆSTE'.
- Indtaste den 6-cifrede aktiveringskode, du har modtaget på SMS eller fået udleveret hos Borgerservice.
- Du skal nu vælge en adgangskode, som du fremover skal bruge til at logge på og godkende med.
- Du kan nu logge på med adgangskode igen.
-
Bestilling af midlertidig aktiveringskode
Du skal bestille en midlertidig aktiveringskode, hvis din adgangskode er blevet spærret, eller en tidligere udleveret aktiveringskode er udløbet.
Bestil en midlertidig aktiveringskode- Kontakt Danica Pension Teknisk support på tlf. 70 109 209
- Kontakt MitID support.
- Besøg Borgerservice.
Når du har modtaget din midlertidig aktiveringskode skal du aktivere din nye MitID adgangskode.
Bemærk begrænset levetid på midlertidige aktiveringskoder:
Aktiveringskode på SMS er gyldig i 30 min.
Aktiveringskode udleveret hos Borgerservice er gyldig i 48 timer. -
Skift adgangskode
Du kan altid skifte din adgangskode til MitID fx, hvis du har mistanke om, at andre kender til din personlige adgangskode.
Læs mere om adgangskoder på mitid.dk
Sådan gør du- Gå til mitid.dk og log på MitID Self-Service.
- Find feltet Adgangskode og klik på 'REDIGÉR ADGANGSKODE'.
Indtast din nye adgangskode. - Du vil herefter modtage en notifikation på sms eller mail om, at du har ændret din adgangskode.
Din MitID adgangskode er nu ændret, og skal fremover benyttes, når du bruger MitID.