MitID app

Med MitID appen kan du godkende med MitID på din smartphone eller tablet. Fx hvis du skal logge på Netpension, overføre penge i din netbank, se dine skatteoplysninger eller købe ind på nettet. Du kan downloade MitID appen og komme i gang med MitID med det samme.

  • Kom i gang med MitID app

    Du kan have op til 3 aktive MitID apps: fx på din private mobiltelefon, din arbejdsmobiltelefon og din tablet. 
    Du kan downloade MitID appen og komme i gang med MitID med det samme.
    Læs mere om MitID app på mitid.dk

    Download MitID app

    App Store
    Google Play


    Tekniske krav til MitID app

    Der er få, enkle krav til din computer, mobiltelefon og tablet, når du skal bruge MitID.
    Det betyder, at lever din mobiltelefon eller tablet ikke op til de tekniske krav, kan du ikke hente og bruge MitID app på den pågældende enhed.
    Se  de tekniske krav for at kunne bruge MitID på mitid.dk

    Alternative muligheder

    • Har du en anden mobil eller tablet liggende, der lever op til de tekniske krav, kan du vælge at hente MitID appen til den.
    • Har en anden i din familie en mobil eller tablet, som lever op til de tekniske krav for MitID appen, kan du tilknyttes som ekstra bruger af appen på den enhed.
    • Du kan bestille en MitID kodeviser eller-oplæser.

     

  • Tilføj MitID app på ny/ekstra enhed

    MitID app på flere enheder
    Du kan bruge MitID app på op til 3 enheder, fx din private mobiltelefon, din arbejdsmobiltelefon og din tablet.

    Det er en god ide at installere MitID app på flere enheder - f.eks. både din mobiltelefon og tablet, så du altid har en back up.  

    Når du har hentet appen, kan du aktivere den.

    Sådan gør du

    • Log på MitID.dk og tilføj identifikationsmiddel til din MitID profil.
    • Åben MitID app og tryk på tandhjulet – vælg 'Aktiver app' (kræver gyldigt pas).
    • Har du hverken MitID eller pas, skal du bestille tid i Borgerservice for at få hjælp til aktiveringen.

    Læs mere på MitID.dk

  • Aktiver MitID app

    Når du vælger MitID app som identifikationsmiddel, så skal du efterfølgende aktivere dit MitID i appen.
    Har du selv tilføjet MitID app som identifikationsmiddel på MitID.dk, fx for at få appen på en ny telefon eller tablet, skal den også aktiveres efterfølgende.

    Sådan gør du

    • Download appen 'MitID' på valgte enhed - mobil eller tablet.
    • Åbn MitID app og klik 'Aktiver MitID'.
    • Indtast dit valgte 'Bruger-ID' og 'Aktiveringskode'. Din aktiveringskode har du fået, da du har oprettet MitID eller selv har tilføjet identifikationsmiddel på MitID.dk.
    • Indtast den 8-cifrede midlertidig PIN-kode, som du har modtaget med SMS.
    • Indtast selvvalgt 6-cifret pinkode til log on til MitID appen.
    • Accepter eller afvis at bruge biometri (fingeraftryk, ansigtsgenkendelse).
    •  Dit MitID er nu aktiveret på MitID appen på den valgte enhed.
  • Spær MitID app

    Har du mistet din mobil eller tablet med din MitID app?
    Hvis du mister et MitID identifikationsmiddel eller tror, at det bliver misbrugt, skal du spærre eller slette det.

    Du kan også spærre et MitID identifikationsmiddel ved at logge på MitID. Du kan også spærre uden at logge på. Det kan du bruge, hvis du har mistet dit eneste identifikationsmiddel og ikke har mulighed for at logge på MitID.

    Sådan gør du
    • Log på MitID.dk.
    • Find feltet 'Identifikationsmidler' og klik på 'SE'.
    • Find listen 'Aktive identifikationsmidler'.
    • Find det identifikationsmiddel, du ønsker at spærre og klik på 'SPÆR'.
    • Følg instruktionen på siden'Spær identifikationsmiddel', der åbner.

    Du kan også spærre et MitID identifikationsmiddel uden at logge på, hvis du har mistet dit eneste identifikationsmiddel og ikke har mulighed for at logge på MitID.
    Gå til Spær MitID identifikationsmiddel på MitID.dk og følg instruktionerne på siden.

     

  • Genaktiver MitID app

    Hvis din MitID app er spærret på grund af for forkert indtastet Pin-kode, eller du har selv spærret den, fordi du har mistet en mobil eller tablet med MitID app, skal du genaktivere den.

    Har du fortsat mulighed for at logge på med MitID fra anden mobil eller tablet med MitID appen, eller har du en MitID kodeviser eller -oplæser, kan du selv genaktivere adgangen på MitID.dk.

    Sådan gør du
    • Log på Self-Service på mitid.dk.
    • Vælg 'SE' i feltet 'Identifikationsmidler'.
    • Klik på 'GENAKTIVER' under 'Midlertidigt spærrede identifikationsmidler'.
    • Sæt markering ved 'Ja, jeg vil gerne genaktivere MitID app' og tryk på 'FORTSÆT'.
    • Du vil nu modtage en SMS med en 8-cifret midlertidig PIN-kode. PIN-koden er gyldig i 30 min.
    • Åbn MitID app.
    • Tryk på det lille tandhjul i øverste venstre hjørne.
    • Tryk på 'Glemt PIN-kode'.
    • Indtast den midlertidige PIN-kode modtaget på SMS.
    • Følg instruktionerne til at oprette en ny PIN-kode. PIN-koden skal du fremover bruge til at logge på og godkende med MitID app.

    Har du ikke adgang til at logge på med MitID, hverken fra anden telefon eller tablet med MitID appen, eller med MitID kodeviser eller -oplæser, skal du kontakte Danske Bank Teknisk support på tlf. 70 105 501

  • Glemt pinkode

    Din pinkode bliver midlertidigt spærret i en time, hvis du taster forkert tre gange. Hvis du taster forkert yderligere tre gange, bliver din pinkode spærret, og du skal genaktivere din app.
    Se hvordan på MitID.dk
  • Tilføj ny/ekstra bruger til MitID app

    Er I flere personer i samme husstand, som fx benytter den samme tablet, kan I bruge den samme MitID app. I skal blot have hver jeres bruger-ID aktiveret på appen.

    I skal dog være opmærksomme på, at hvis I bruger den samme app, kan I ikke bruge fingeraftryk eller ansigtsgenkendelse, til at godkende med i appen. 
    Ønsker man at kunne bruge ansigtsgenkendelse eller fingeraftryk, kan du kun have en bruger tilknyttet til sin MitID app.

    Bemærk, at den samme MitID app kan højst have tilknyttet 3 brugere.

    Tilføj ny/ekstra bruger til MitID app
    Sådan gør du

    • Åbn 'MitID app' på den fælles enhed.
    • Tryk på tandhjulet øverst til venstre.
    • Vælg 'Tilføj bruger'.
    • Tryk på 'NÆSTE' og accepter, at fingeraftryk og ansigtsgodkendelse ikke kan anvendes ved flere brugere af appen.
    • Tryk på 'AKTIVER APP'.
    • Indtast den ekstra brugers bruger-ID og aktiveringskode.
      Ekstra bruger har fået sin aktiveringskoden oplyst ved oprettelsen af MitID eller ved tilføjelsen af  det nye identifikationsmiddel på MitID.dk.
    • Indtast 8-cifret midlertidig PIN-kode, som ekstra bruger har modtaget på SMS
    • Indtast selvvalgt 6-cifret pinkode til log på til MitID appen.
    • Den ekstra bruger af MitID appen på den valgte enhed er nu aktiveret, og kan benytte MitID appen.

    Omdøb bruger i MitID appen
    Sådan gør du

    • Åbn 'MitID app.
    • Tryk på tandhjulet øverst til venstre.
    • Vælg 'Omdøb bruger' på listen.
    • Tryk på den bruger du ønsker at omdøbe.
    • Indtast det nyt navn på bruger og og tryk 'GEM'.
  • Skift Pin-kode til MitID app

    Du kan nemt skifte din PIN-kode til MitID app. Det kan du gøre, hvis du fx har mistanke om at nogen har fået kendskab til din PIN-kode, eller hvis du jævnligt ønsker at ændre den for at højne sikkerheden.

    Sådan gør du
    • Åbn 'MitID app'.
    • Tryk på tandhjulet øverst til venstre.
    • Vælg 'Skift PIN-kode til appen'. Har du tilknyttet flere brugere til din app, skal du vælge den bruger, hvor PIN-koden ønskes ændret.
    • Klik på 'NÆSTE'.
    • Indtast ny 6-cifret PIN-kode og tryk 'NÆSTE'. Gentag PIN-kode og tryk 'NÆSTE'.
    • PIN-koden er nu ændret for den pågældende bruger af MitID appen.
  • Fjern bruger fra MitID app

    Du kan fjerne en bruger fra MitID appen på din mobil eller tablet, hvis brugeren ikke længere skal benytte den pågældende mobil eller tablet til MitID.

    Sådan gør du
    • Åbn MitID app på den enhed, hvor brugeren skal fjernes.
    • Klik på tandhjulet øverst til venstre.
    • Vælg 'Fjern bruger' fra listen. 
    • Tryk på "'FJERN BRUGER' og accepter vilkårene ved at trykke 'Fortsæt'.
    • Vælg bruger som skal fjernes og klik 'FJERN'.
    • Den valgte bruger er nu fjernet fra MitID appen og kan ikke længere benytte enheden til MitID.
  • Mistet mobil eller tablet med MitID app

    Hvis du mister et MitID identifikationsmiddel eller tror, at det bliver misbrugt, skal du spærre eller slette det. Det vil sige, at har du mistet en mobil eller tablet, hvor du har installeret MitID appen, skal du spærre appen.

    Dukker din mobil eller tablet op igen senere, kan du ophæve spærrigen ved at genaktivére MitID appen på enheden.

Meget kan ændre sig på et år. Passer din pension til dit liv?