Kundeservice - Spørgsmål og svar

Her finder du svar på nogle af de mest stillede spørgsmål om pension og forsikringer.

​Udover "Spørgsmål og svar", finder du også andet relevant indhold på hjemmesiden: 

Forsikring – skader, sundhed og død

Hvordan bruger jeg min sundhedssikring?

Hvis du skal bruge din sundhedssikring, skal du gå ind under på danicapension.dk/anmeld.

Her kan du vælge mellem følgende:

  • Kiropraktor – fysioterapeut – akupunktør eller zoneterapeut.
  • Psykolog. Har du brug for akut psykologisk rådgivning, kan du ringe på 70 22 02 23 døgnet rundt.
  • Forundersøgelse, skanning m.v.
  • Diætist.
  • Behandling af dit barn (børnesundhed).

Du skal altid drøfte din lidelse med din praktiserende læge, for at afklare, hvilken behandler du skal opsøge. Efterfølgende skal du anmelde via vores hjemmeside.

Hvornår og hvordan får jeg svar
Vi tager stilling til din anmeldelse inden for tre hverdage, efter vi har modtaget din anmeldelse.

Hvis du er tilmeldt Danica Pension i e-boks eller netpension, modtager du vurderingen elektronisk, ellers får du et brev fra os.

Hvordan anmelder jeg sygdomme og dødsfald?

Vil du gøre brug af forsikringer i forbindelse med sygdom eller dødsfald, går du ind på https://danicapension.dk/da-dk/Medarbejdere-og-private/selvbetjening/Pages/anmeldTKD.aspx.

Her kan du vælge mellem følgende

  • Dækning ved visse kritiske sygdomme

    Hvis du har fået en kritisk sygdom, som er omfattet af forsikringen, skal du udfylde anmeldelsen. Når vi har modtaget anmeldelsen, indhenter vi de nødvendige helbredsoplysninger fra hospitalet eller din egen læge.
  • Dækning ved tab af erhvervsevne

    Du skal udfylde anmeldelsen. Når vi har modtaget anmeldelsen kontakter vi dig.
  • Dækning ved dødsfald

    Du udfylder anmeldelsen, og den bliver sendt elektronisk til os. Vi vil herefter kontakte dig.
Hvordan får jeg hurtig hjælp ved sygdom?

Brug dette skema, til at få hurtig hjælp ved sygdom: "Sådan bruger du din pensionsordning".

Skemaet findes i PDF og viser:
  • Forsikring: Hvilken Forsikring vedrører din sygdom
  • Årsag: Hvad er din årsagen til at du vil bruge din pensionsordning
  • Hvad: Hvad skal du gøre
  • Hvordan: Sådan hjælper vi dig hurtigst
Hvad skal jeg gøre, hvis jeg er blevet syg?

Vi har forskellige forsikringer i Danica Pension, du kan gøre brug af i forbindelse med sygdom. Du kan se i netpension, hvilke dækninger du har. Herunder får du lidt stikord om de forskellige dækninger og kan her læse mere.

Dækning ved tab af erhvervsevne. (Se detaljerne for denne forsikring)

Sådan giver du os besked:

Vil du gøre brug af din forsikring, skal du anmelde din sygdom til os på https://www.danicapension.dk/da-dk/Medarbejdere-og-private/selvbetjening/Pages/erhvervsevne.aspx?Type=NetPension.

Når vi får din anmeldelse, ringer vi dig op og hører, om du har brug for vores hjælp, mens vi behandler anmeldelsen.

Hvis din ordning er oprettet gennem din arbejdsgiver, og du fortsat får løn, vil udbetalingen i de fleste tilfælde gå direkte til arbejdsgiveren.

Dækning ved visse kritiske sygdomme. (Du kan her læse mere om, hvilke sygdomme forsikringen dækker.)

Sådan giver du os besked:

Vil du gøre brug af din forsikring, skal du udfylde anmeldelsen på https://danicapension.dk/da-dk/Medarbejdere-og-private/selvbetjening/Pages/kritisksygdom.aspx.

Når vi har modtaget anmeldelsen, indhenter vi de nødvendige helbredsoplysninger fra hospital eller hos din egen læge.

Danica Sundhedssikring
Med en sundhedssikring får du nem gang til både privathospital og andre behandlere. Forsikringen dækker en lang række af dine udgifter fra første konsultation til efterkontrol og genoptræning. Se flere detaljer.

Sådan giver du os besked:

Vil du gøre brug af din forsikring, skal du udfylde anmeldelsen på danicapension.dk/anmeld.

Hvordan opretter jeg en sundhedssikring til mine børn?

Du udfylder en begæring og sender den til os. Du kan kun oprette en Danica Børnesundhed, hvis du er med i en obligatorisk Danica Sundhedssikring.

Her finder du begæringen og yderlig information.

Du vil modtage en særskilt opkrævning på forsikringen.

Hvordan opretter jeg en sundhedssikring til min ægtefælle?

Der er to muligheder.

1. Du har selv en obligatorisk Danica Sundhedssikring, hvor din arbejdsgiver tilbyder, at du kan oprette en sundhedssikring til din ægtefælde. Du opretter ved at udfylde, underskrive og sende blanketten her til os.

2. Du opretter det, vi kalder en privat sundhedssikring uden om din arbejdsgiver. Ring til os for at få et tilbud.

Hvis du er i tvivl om din arbejdsgiver tilbyder Sundhedssikring til ægtefæller, er du velkommen til at ringe til os.

Hvordan finder jeg ud af, hvem der får mine penge udbetalt, når jeg dør?

Log på netpension på danicapension.dk og vælg pensionsoversigt. Vælg den pension, du ønsker at se udbetalingsoplysningerne på og vælg derefter fanen dødsfald.

Hvis du ønsker at ændre udbetalingsbestemmelsen, kan du udfylde begunstigelseserklæringen på vores hjemmeside.

Her finder du mere info.

Hvordan finder jeg ud af, hvilke forsikringer, jeg har?

Du kan se oplysningerne i netpension, som du logger på via danicapension.dk eller i pensionsinfo.dk.

Hvordan jeg er dækket?

Du kan se oplysninger om dine dækninger i netpension, som du logger på via danicapension.dk eller i pensionsinfo.dk.

Pensionsudbetaling/forlængelse

Hvad sker der, når jeg går på pension og skal have min pension udbetalt?

Omkring tre måneder før din pension skal udbetales, får du et brev fra os, hvor vi orienterer dig om

  • dine muligheder
  • hvor meget du vil få udbetalt, hvis du begynder udbetalingen.

Du kan også altid logge på netpension og se mere om din aftale, lige som du kan læse mere helt generelt om udbetalingsmåder

Hvad skal du gøre?
Uanset om du ønsker at få udbetalt din pension nu eller vente, skal du give os besked senest tre uger før udbetalingen er sat til at begynde. I det brev du modtager fra os, forud for udbetalingsperioden, finder du et svarkort. Det udfylder du og sender retur til os. Du bestemmer selv om, du sender svarkortet med posten eller scanner det ind og mailer det til os. Skriv til os.

Hvad sker der, hvis I ikke hører fra mig?
Så udsætter vi din pension i foreløbigt et år.

Følg med på nettet
Vil du se, hvor meget du får udbetalt, kan du følge med i dine løbende udbetalinger i netpension, som du logger på med NemID fra danicapension.dk. Du kan se beløbet under "Din udbetaling" den næstsidste hverdag i måneden, før du får udbetalingen.
Her kan du få gode råd, når du er på vej på pension.

Vil du vente med pensionsudbetalingen?

Vi kan udsætte udbetalingen, så længe du opfylder betingelserne for udskydelse. Fortryder du udsættelsen, kan du altid få din pension udbetalt, når du ønsker det.

Fordele ved at vente
Der kan være fordele ved at vente med udbetalingen. Du bør blandt andet overveje følgende:

  • Modtager du efterløn, kan udbetaling af pensionen reducere din efterløn.
  • Vi lever generelt længere – har du mere behov for pension senere i livet?
  • Udsættelse kan give mulighed for større udbetaling.

Hvad skal du gøre?
Uanset om du ønsker at få udbetalt din pension nu eller vente, skal du give os besked senest tre uger før udbetalingen er sat til at begynde. I det brev du modtager fra os, forud for udbetalingsperioden, finder du et svarkort. Det udfylder du og sender retur til os. Du bestemmer selv om, du sender svarkortet med posten eller scanner det ind og mailer det til os. Skriv til os.

Hvad sker der, hvis I ikke hører fra mig?
Så udsætter vi din pension i foreløbigt et år.

Følg med på nettet
Vil du se, hvor meget du får udbetalt, kan du følge med i dine løbende udbetalinger i netpension, som du logger på med NemID fra danicapension.dk. Du kan se beløbet under "Din udbetaling" den næstsidste hverdag i måneden, før du får udbetalingen.
Her kan du få gode råd, når du er på vej på pension

Forlænge pension – hvad gør jeg?

Det er muligt at forlænge udbetalingsperioden på ratepensioner, der er under udbetaling. Forlængelse kan længst ske til det år, hvor du fylder 85 år. Ved ændring af udbetalingsperioden, fortsætter dine nuværende udbetalinger året ud, og der sker en omberegning af udbetalingen med virkning fra 1. januar 20xx.

Vi kan tidligst beregne udbetalingens størrelse tre måneder før denne dato. Vi sender dig derfor en oversigt over udbetalingerne i løbet af oktober.

Kontakt os, hvis du gerne vil forlænge din pension. Skriv til os.

Fratrædelse m.v.

Hvad skal jeg gøre i forhold til min pensionsordning, hvis jeg er blevet afskediget?

Hvis du har en obligatorisk pensionsordning og bliver opsagt, fortsætter din ordning, så længe du får løn.

Vi skriver til dig
Du vil modtage et brev fra os, hvor vi oplyser om dine muligheder for at fortsætte din pensionsordning.

Læs mere online
Du kan også læse mere om dine muligheder her: "Når du fratræder".

Hvad skal jeg gøre vedr. pension, hvis jeg bliver selvstændig?

Når du starter din egen virksomhed, sker der store ændringer med din økonomi, og du er ikke længere automatisk sikret løn og pensionsordning. Derfor kan det betale sig, at du tager stilling til, hvordan du vil være sikret.Læs mere her

Tal med os
Tal med os, når du bliver selvstændig. Du er altid velkommen til at ringe eller skrive til os - vi giver dig gerne råd om, hvordan du får det bedste ud af din pensionsopsparing og dine forsikringer, både hvis du er ny eller kunde hos os i forvejen.

Hvad skal jeg gøre, hvis min arbejdsgiver går konkurs?

Du har normalt mulighed for at få Lønmodtagernes Garantifondtil at dække de pensionsindbetalinger, din arbejdsgiver ikke har indbetalt. Du kan høre mere om dine muligheder hos Lønmodtagernes Garantifond.

Hvis Lønmodtagernes Garantifond beder om dokumentation for indbetalingerne fra din arbejdsgiver, kan du finde oplysningerne i netpension – vælg kontooversigt/indbetalinger.

Læs mere online
Du kan også læse mere om dine muligheder her: "Når du fratræder".

Hvad skal jeg gøre med min pensionsordning ved jobskifte?

Et jobskifte er ofte et oplagt tidspunkt til, at du sikrer dig, at indbetalingerne og forsikringerne stadig passer til dine behov. Det gælder både, hvis du skifter til et job med pensionsordning - og ikke mindst, hvis du skifter til et job uden pensionsaftale. Læs mere.

Er du omfattet af en obligatorisk pensionsordning hos din arbejdsgiver, kan du læse også læse mere om dine muligheder her.

Jeg skal på efterløn – betyder det noget for min pension?

Du skal være opmærksom på, at din pension kan blive påvirket af udbetaling af efterløn. Det er aldersbestemt.

Hvis du går på efterløn som

  • 60-årrig, modregnes samtlige fradragsberettigede pensionsordninger
  • 62-årig, modregnes kun løbende pensioner, der udbetales (rater/livrenter), og som er oprettet, som led i et ansættelsesforhold.

Du kan læse mere på https://www.borger.dk/Sider/Kan-jeg-faa-efterloen.aspx

Flytning/opsigelse af pensionsordning

Hvordan flytter jeg min pensionsordning til et andet selskab eller pengeinstitut?

Du skal kontakte det pågældende selskab eller pengeinstitut, som vil sørge for overførslen.

Det skal du bruge:
Det eller de aftalenumre/forsikringsnumre (policenumre), du ønsker at overføre.
Disse oplysninger finder du i netpension på danicapension.dk eller i pensionsinfo.dk

Tjek dine nye vilkår
Vi anbefaler, at du undersøger, om det kan betale sig at overføre din nuværende pensionsordning til et andet selskab. Når du har undersøgt, om din eventuelle nye ordning passer til dine behov, kan du også vurdere, om du i tilstrækkelig grad er medbestemmende til, hvor stor en del af indbetalingen, der går til opsparing, og hvor stor en del der går til forsikringer.

I mange tilfælde fastlægger arbejdsgiveren fordelingen i forvejen. Det kan være værd at overveje, om du vil have supplerende opsparing og forsikringer.

Hvordan opsiger jeg min forsikring?

For Danica Sundhedssikring og dækning ved visse kritiske sygdomme gælder:

  • Du skal opsige forsikringen skriftligt.
  • Senest en måned inden næste indbetaling, skal du sende din opsigelse.
  • Opsigelsen kan (også) ske 30 dage før udgangen af en kalendermåned, det vil sige med forkortet opsigelsesvarsel, hvor vi så kan opkræve et mindre gebyr.

For Danica Kundegruppeliv-forsikring gælder:

  • Du skal opsige forsikringen skriftlig.
  • Du kan opsige pr. 1. januar eller 1. juli.
  • Vi sender ikke eventuelle overskydende indbetaling retur.
Hvordan opsiger jeg mit engagement hos Danica Pension?

Du opsiger dit engagement ved at kontakte os. Skriv eller ring

Vær dog opmærksom på, at nogle pensionsordninger ikke kan blive udbetalt før det aftalte tidspunkt. Det gælder eksempelvis

  • pensionsordninger, hvor Danica Pension stadig modtager indbetalinger, fordi du fortsat er i arbejde
  • arbejdsmarkedspensioner og ordninger, hvor arbejdsgiveren har båndlagt ordningen.


Når pensionsordninger bliver udbetalt før tid, opkræver Skat en afgift på 60 procent, ligesom vi opkræver et gebyr.

Er du i tvivl om, hvornår du kan få din pension udbetalt? Så log på netpension via danicapension.dk.

Du er velkommen til at kontakte os, hvis du ønsker et tilbud på udbetaling af din pensionsordning nu.

Hvordan får jeg min pensionsopsparing udbetalt nu?

Ring eller skriv til os, hvis du ønsker et tilbud på udbetaling af din pensionsordning nu.


Vær opmærksom på, at nogle pensionsordninger ikke kan blive udbetalt før det aftalte tidspunkt. Dette gælder eksempelvis

  • pensionsordninger, hvor Danica Pension stadig modtager indbetalinger, fordi du fortsat er i arbejde
  • arbejdsmarkedspensioner og ordninger, hvor arbejdsgiveren har båndlagt ordningen.


Delvis udbetaling?
Hvis du ikke har brug for at få hele din opsparing udbetalt, kan vi i visse tilfælde nøjes med at udbetale en del af beløbet. Hvis dette er en mulighed du overvejer, så ring eller skriv til os.

Vær også opmærksom på, at der er nogle omkostninger forbundet med ubetaling af pensionsordninger før pensionering. Skat tager en afgift på 60 procent, ligesom vi opkræver et gebyr.