Skærm søvnen

Du kender det sikkert. Du har sat mobilen i opladeren, men du kommer alligevel til at hive den op i sengen, hvor du lige skal læse et par mails, nyheder eller scrolle endnu engang gennem dine sociale feeds. En overspringshandling, fordi du ikke føler dig helt parat til at overgive dig til søvnen.

Måske kan du sagtens håndtere dette, eller måske er du blandt de mange danskere, der kan finde på at tjekke deres telefon om natten?

Udfordring: få mobilen ud af soveværelset

Det kan være svært at ændre en vane og måske i særlig grad en dårlig vane. Men det øger risikoen for dårlig søvn, hvis du har din mobil i soveværelset. Kan du få mobilen ud af soveværelset på 21 dage?

Tag udfordringen op

72 % af danskerne bruger mobilen som vækkeur – og det øger risikoen for dårlig søvnkvalitet.

Kilde: SmartSleep undersøgelse udarbejdet af Københavns Universitet (2018)

Der er en tydelig sammenhæng mellem brug af mobilen om natten og stress og hovedpine.

Kilde: SmartSleep undersøgelse udarbejdet af Københavns Universitet (2018)

5 gode råd til at skærme søvnen

  • 1. Få mobilen ud af soveværelset og anskaf et vækkeur

    Et vækkeur gør, at du ikke bliver unødigt forstyrret i løbet af natten eller får trang til at tjekke din telefon, hvis du skulle vågne.

    Kilde: Vidensråd for forebyggelse, søvn og sundhed (2017)

  • 2. Prøv at gå i seng på samme tidspunkt hver dag

    Sørg for at stå op og gå i seng på faste tidspunkter – også i weekenden. Det fremmer en god døgnrytme og vænner vores krop til at føle sig træt på samme tidspunkt hver dag.

    Kilde: Vidensråd for forebyggelse, søvn og sundhed (2017)

  • 3. Undgå ikke-søvnrelaterede aktiviteter i soveværelset

    Det er en dårlig idé at arbejde eller svare på mails i sengen. Det unaturlige skærmlys fra skærmene er kraftigt medvirkende til at holde os vågne. Sengen skal helst kun bruges til at sove i – sex er naturligvis undtagelsen.

    Kilde: Vidensråd for forebyggelse, søvn og sundhed (2017)

  • 4. Vær fysisk aktiv i løbet af dagen

    Når vi holder os fysisk aktive, er det med til at fremme kvaliteten af vores søvn. Hård fysisk aktivitet lige før sengetid er dog ikke godt for søvnen.

    Kilde: Vidensråd for forebyggelse, søvn og sundhed (2017)

  • 5. Sørg for, at soveværelset er mørkt og ikke for varmt

    Det er en rigtig god ide at investere i mørklægningsgardiner og sikre et køligt miljø. Jo mørkere vores omgivelser er, når vi skal sove, jo bedre og dybere sover vi.

    Kilde: Vidensråd for forebyggelse, søvn og sundhed (2017)

Har du mobilen ved hånden lige nu?

Så er du ligesom alle os andre. Med skærmen ved hånden har vi mulighed for altid at være opdaterede og tilgængelige. Men måske vil du gerne have kontrollen tilbage over dit digitale forbrug.

Se mere her

Podcast: Når skærmen påvirker din søvn

Hør podcasten "Den gode søvn", hvor professor Naja Hulvej Rod fortæller, hvordan skærmen påvirker din hjerne og din søvn

Hør podcast

Næste dags overskud starter, når du går i seng

For lidt eller afbrudt søvn kan påvirke dig negativt – og kan endda have langsigtede konsekvenser på dit helbred. Lær mere om, hvordan du kan skærme din søvn og sove bedre.

Læs mere

Meget kan ændre sig på et år. Passer din pension til dit liv?