Sund Performance™

Træn dit fokus

Når du træner dit fokus, vil du opleve forandringer i din arbejdsdag i form af et bedre overblik og mere overskud. Det forbedrer din evne til at gøre det rigtige, frem for bare at gøre en masse ting på én gang.

Forbedret fokus giver mere Sund PerformanceTM

Mange af os oplever problemer med at fokusere og være til stede. Over halvdelen af danskerne i den erhvervsaktive alder vil gerne være bedre til at fokusere. Når vi ikke kan være til stede går det udover vores livskvalitet og performance. Heldigvis behøver det ikke være sådan. Du kan nemlig træne din hjerne til at håndtere udfordringer, så du kan performe bedst muligt.


I Sund PerformanceTM er der tre områder, der hver især kan hjælpe dig med at holde dig mentalt rustet til et forhåbentligt lang og godt liv. Områderne er fokus, mentale pauser og prioritering.

Sådan træner du dit fokus

  1. Afsæt 10 minutter.
  2. Sid med en ret og afspændt ryg med fødderne på jorden. Slap af i dit ansigt, din nakke, skuldre og arme. Luk dine øjne eller hold dem let åbne. Træk vejret gennem næsen.
  3. Mærk din krop for spændinger, når du indånder – og giv slip på spændingerne, når du udånder. Gør det i et minut eller to.
  4. Vend derefter din opmærksomhed til åndedrættet – særligt i området omkring maven eller brystkassen. Lad kroppen trække vejret uden at kontrollere eller ændre det.
  5. Når du bliver distraheret af tanker, lyde eller følelser, så læg blot mærke til, at du var distraheret, og vend tilbage til åndedrættet.
  6. Når træningen er slut, kan du forsøge at bevare dit fokus på dit åndedræt resten af dagen.

Gør fokustræning til en vane


Hvor ofte:

Man siger, ”Rom blev ikke bygget på én dag”, og ligesom med fysisk træning er der ingen resultater uden en tålmodig, dedikeret indsats. Derfor skal du forbedre dit fokus med 10 minutters mental træning hver dag, hvis du ønsker resultater. I begyndelsen vil vi anbefale, at du bruger vores guidede træningssessioner. Find dem i vores podcast-serie ”Sunde stemmer” i din podcast-app, eller lyt med her: Guidede træningssessioner


Hvornår:

Hvis du holder fast i din nye vane, så bliver mental træning lige så naturligt som at børste tænder.

Vores anbefaling er at gøre det om morgenen, når dit sind er friskt – det virker bedst for de fleste.


Hvor:

Træn samme sted og tidspunkt dagligt, så det bliver en ny sund vane i dit liv. Det er en god idé at vælge et roligt sted, som du vender tilbage til hver eneste dag.

Det kunne eksempelvis være dit hjem eller på arbejdet. Vær pragmatisk og praktisk. Uanset hvor du sidder, vil du kunne høre lyde og distraktioner, hvilket er helt fint.

Læs mere om Sund PerformanceTM

Sund PerformanceTM består af tre områder: fokus, mentale pauser og prioritering. Hvert område indeholder mentale træningsøvelser, som kan hjælpe dig til at blive en bedre version af dig selv.

Prioriteringer

Hvis vi ikke prioriterer vores opgaver, ender vi ofte med at multitaske for at nå mere. Men undersøgelser viser, at hjernen ikke er i stand til at arbejde med to krævende opgaver på samme tid.

Læs mere

Mentale pauser

At holde regelmæssige pauser anses af nogen for en ”luksus”, men i virkeligheden er pauser en virkningsfuld og enkel måde at øge din koncentrationsevne og dit overskud på.

Læs mere

Hvor sund er din performance?

Tag Sund Performance™ testen, og få svar på, hvor god du er til at fokusere, prioritere og tage mentale pauser.

Tag testen

Hvad kan vi hjælpe med?

Meget kan ændre sig på et år. Passer din pension til dit liv?